Η κυβέρνηση αποφάσισε -χωρίς τους λοιμωξιολόγους- το άνοιγμα των καταστημάτων λιανικής από τις 11 Ιανουαρίου με click away όπως επίσης και το άνοιγμα των επιχειρήσεων που κατέβασαν ρολά αυτήν την εβδομάδα, δηλαδή κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία.
Tο click in shop που αφορά την επίσκεψη σε κατάστημα με προκαθορισμένο ραντεβού θα εφαρμοστεί λίγες ημέρες αργότερα, δηλαδή κοντά στις 15 Ιανουαρίου. Πλέον η κυβέρνηση πήρε την κατάσταση στα χέρια της και «τρέχει» να προλάβει ό,τι μπορεί ενόψει… εκλογών, τις οποίες έδειξε ο χθεσινός ανασχηματισμός.
Σε πρώτη φάση θα επαναλειτουργήσουν τα καταστήματα χωρίς φυσική παρουσία του πελάτη εντός, αλλά με τηλεφωνικές ή διαδικτυακές παραγγελίες, τις οποίες θα παραλαμβάνει έξω από το κατάστημα και χωρίς δοκιμή του προιόντος κατόπιν ραντεβού.
Υπό την προϋπόθεση ότι τα δεδομένα της πανδημίας στη χώρα μας το επιτρέψουν, από τις 15 Ιανουαρίου έχει ληφθεί η απόφαση να ανοίξει συνολικά το λιανεμπόριο με φυσική παρουσία των πελατών, αλλά μόνο με προκαθορισμένη επίσκεψη και υπό τους αυστηρούς περιορισμούς της τήρησης φυσικών αποστάσεων.
Με το click in shop ο καταναλωτής θα μπορεί να κλείνει τηλεφωνικά ή διαδικτυακά ραντεβού για την επίσκεψή του στο κατάστημα σε προκαθορισμένη ώρα, να διαλέγει το προϊόν που τον ενδιαφέρει εκεί, να το δοκιμάζει εφόσον επιθυμεί και να το πληρώνει εντός του καταστήματος. Οπωσδήποτε θα ισχύει η υποχρέωση αποστολής μηνύματος με το ραντεβού από το κατάστημα προκειμένου να μπορέσει να μεταβεί εκεί ο καταναλωτής.
Επίσης υποχρεωτική θα είναι – όπως και για κάθε άλλη μετακίνηση – η αποστολή sms στο 13033, με την ένδειξη 2 εφόσον πρόκειται για αγορές. Βάσει των ισχύοντων μέτρων για την τήρηση αποστάσεων, σε κάθε κατάστημα θα μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα έως 4 πελάτες ανά 100 τετραγωνικά μέτρα, φυσικά με τη χρήση προστατευτικής μάσκας, όπως και οπουδήποτε αλλού.
Στις μεγαλύτερες αλυσίδες και στις επιχειρήσεις shop in a shop ο αριθμός των ατόμων θα επιτυγχάνεται μέσω της κοινής διεύθυνσης των καταστημάτων προκειμένου να μην εισέρχονται περισσότεροι πελάτες από όσους επιτρέπεται. Σε πολλά μικρά συνοικιακά καταστήματα, η αναλογία αυτή πρακτικά σημαίνει τη δυνατότητα εισόδου μόνο ενός πελάτη τη φορά.
Μείζον ζήτημα είναι να επέλθει μία σχετική ομαλοποίηση της αγοράς έστω και με την προκαθορισμένη επίσκεψη σε καταστήματα προκειμένου κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μη χάσουν και την περίοδο των εκπτώσεων μετά τη χαμένη για τους περισσότερους εορταστική περίοδο.
Την εφαρμογή της μεθόδου του click in shop είχε ζητήσει ήδη από την αρχή του δεύτερου lockdown και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου με στόχο να διασωθεί ένα μέρος του τζίρου των καταστημάτων και να αποτραπούν επερχόμενα λουκέτα και απώλεια πολλών θέσεων εργασίας στον κλάδο του λιανεμπορίου.
Κι αυτό γιατί η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του click away λόγω έλλειψης τεχνικών υποδομών όπως τα e-shop, γεγονός που αποτυπώθηκε και στον τζίρο των εορτών, το 80% του οποίου έκαναν 150 – 200 μεγάλες αλυσίδες