“Παιχνίδια Ερντογάν στο Αιγαίο – Κάνει λόγο για “τομείς υπηρεσίας” ο Ακσόι
Ως αβάσιμες χαρακτηρίζει τις ελληνικές αιτιάσεις το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, λίγο μετά την εξαγγελία της νέας παράνομης περιοχής έρευνας και διάσωσης που παρουσίασε η Άγκυρα.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου του τουρκικού ΥΠΕΞ, Χαμί Ακσόι, «οι περιοχές έρευνας και διάσωσης δεν είναι περιοχές κυριαρχίας, αλλά τομείς υπηρεσίας. Από αυτή την άποψη, ο ισχυρισμός της Ελλάδας ότι αυτή η περιοχή, η οποία παραμένει έξω από τα χωρικά της ύδατα και αποσκοπεί απλώς στη διάσωση και προστασία της ανθρώπινης ζωής, αποτελεί παραβίαση της κυριαρχίας της, δεν συνάδει με το νόμο και την ανθρωπιστική προσέγγιση».
«Η περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης της Τουρκίας έχει επεκταθεί για να διασφαλίσει την ασφάλεια των δραστηριοτήτων στην υφαλοκρηπίδα μας στην Ανατολική Μεσόγειο», σημειώνει ο Ακσόι και προσθέτει πως η Άγκυρα ενεργεί εξ ολοκλήρου με ανθρωπιστική βούληση, κατηγορώντας την Ελλάδα για πολιτικές σκοπιμότητες.
Παράλληλα, η Τουρκία κάνει λόγο για «απάνθρωπη μεταχείριση στους παράτυπους μετανάστες που βρίσκονται σε κίνδυνο στο Αιγαίο» και θέλοντας να δικαιολογήσει αυτή τη νέα πρόκληση αναφέρει πως «είναι η μόνη χώρα στην περιοχή με την επιχειρησιακή ικανότητα να ανταποκρίνεται σε κάθε είδους περιστατικό που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή».
Νωρίτερα, η απάντηση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών στη νέα προκλητική ενέργεια, εκ μέρους της Άγκυρας, με τη δημοσιοποίηση ενός νέου χάρτη, διευρύνει την ήδη παράνομα σημανθείσα ως δικής της περιοχής έρευνας και διάσωσης, ήταν άμεση.
«Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο», σημείωσε το ΥΠΕΞ προσθέτοντας ότι οι τουρκικές ενέργειες «θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί».
Αναλυτικά η απάντηση του ΥΠΕΞ:
«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.
Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.
Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί»
Συνεχίζεται το ”θρίλερ” με το Oruc Reis
Σε ρυθμούς κλιμάκωσης κινείται η Άγκυρα στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο καθώς φαίνεται πως το ερευνητικό πλοίο Oruc Reis, κινείται πλέον πιο κοντά στο Καστελόριζο . Νωρίτερα σήμερα το πλοίο βρέθηκε έφτασε ακόμη πιο κοντά στο Καστελόριζο, ξεπερνώντας ακόμη και το “όριο” των 12 ν.μ.
Το τουρκικό ερευνητικό, με τα βοηθητικά του Ataman και Cengiz Han αλλά και τα τουρκικά πολεμικά πλοία που το συνοδεύουν, βρίσκεται για 7η συνεχόμενη ημέρα ανοιχτά του ελληνικού ακριτικού νησιού, κινείται μια ΒΑ και μια ΝΔ του Καστελόριζου.