Ενστάσεις για τον τρόπο τιμολόγησης
Τόσο οι προμηθευτές ρεύματος όσο και καταναλωτικές οργανώσεις φαίνεται πώς διαφωνούν με τις περισσότερες προτάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για τον τρόπο άρσης των έκτακτων μέτρων στην τιμολόγηση του ρεύματος και οι πολίτες μάλλον θα πληρώσουν ξανά το «μάρμαρο».
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που διεξήγαγε η Αρχή, κάνουν -μεταξύ άλλων- λόγο για νομοθετικό κενό, σύγχυση στους καταναλωτές, πιθανές αυξήσεις στα τιμολόγια και παραβίαση του νόμου για την προστασία του καταναλωτή.
Στις παρατηρήσεις που κατέθεσαν ζητούν διευκρινίσεις για τις κατηγορίες των τιμολογίων ρεύματος που θα ισχύουν από την 1η Οκτωβρίου, παράταση της προθεσμίας γνωστοποίησης του τιμολογίου που θα ισχύσει από την ημερομηνία αυτή, προτείνοντας εφαρμογή μεταβατικού τιμολογίου για όλους τους καταναλωτές, θέσπιση σταθερών τιμολογίων τρίμηνης διάρκειας, διατήρηση του υφιστάμενου ειδικού τιμολογίου και ρυθμίσεις για το ζήτημα του ενεργειακού τουρισμού.
Σύμφωνα με τα προτεινόμενα μέτρα που η ΡΑΑΕΥ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, τον προσωρινό μηχανισμό τιμολόγησης θα αντικαταστήσουν κυμαινόμενα τιμολόγια, που θα συνδέονται απευθείας με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής τιμής ή θα εμπεριέχουν ρήτρα αναπροσαρμογής, ενώ όποιες αλλαγές στις συμβάσεις που θα εφαρμοστούν θα πρέπει να γνωστοποιηθούν στους καταναλωτές με επιστολή από τον προμηθευτή τους.
Απαντώντας στις εισηγήσεις της Αρχής, η ΔΕΗ εισηγείται την παράταση έως τις 20 Σεπτεμβρίου της προθεσμίας για τη γνωστοποίηση των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας που θα ισχύσουν από την 1η Οκτωβρίου, αντί για τις 31 Ιουλίου που προτείνει η ΡΑΑΕΥ.
Επισημαίνει ότι σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει κίνδυνος να επικρατήσει σύγχυση στους καταναλωτές, καθώς η ανακοίνωση των τιμολογίων Οκτωβρίου θα προηγηθεί της γνωστοποίησης των τιμολογίων Αυγούστου και Σεπτεμβρίου (που ανακοινώνονται στις 20 του εκάστοτε προηγούμενου μήνα).
Σύμφωνα με την επιχείρηση, η τήρηση της προθεσμίας της 31ης Ιουλίου είναι πιθανόν να παραβιάζει τη νομοθεσία για τον ελεύθερο ανταγωνισμό, δεδομένου ότι «η αγορά είναι σε ανώμαλες συνθήκες και χωρίς να είναι βέβαιο ότι δεν θα παραταθούν τα μέτρα».
Η NRG εισηγείται τη θέσπιση «τιμολογίου μετάβασης» στο οποίο θα μεταπέσουν όλες οι κατηγορίες πελατών που εντάχθηκαν στις έκτακτες ρυθμίσεις, η Ήρων προτείνει να επιτραπεί η διατήρηση του υφιστάμενου ειδικού τιμολογίου, η ZeniΘ κάνει λόγο για κίνδυνο υπερύθμισης της αγοράς, ενώ στο σύνολό τους οι πάροχοι κρίνουν ως γραφειοκρατική και ιδίως κοστοβόρα την υποχρέωση που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για ενημέρωση με ατομικές επιστολές των πελατών τους για τα τιμολόγια των συμβάσεων τους.
Παράλληλα, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) χαρακτηρίζει αναγκαίο να λυθεί το ζήτημα της μετακίνησης πελατών σε νέο προμηθευτή χωρίς να έχει εξοφληθεί το χρέος στον προηγούμενο, ζητώντας να ευθυγραμμιστεί το σχετικό πλαίσιο με την απόφαση του ΣτΕ, ώστε να ανασχεθεί τόσο η διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών εξαιτίας του ενεργειακού τουρισμού όσο και η συνεπακόλουθη αύξηση του κόστους προμήθειας που αυτός συνεπάγεται για το σύνολο των καταναλωτών.
Για πολλά σημεία που δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν τον νόμο για την προστασία του καταναλωτή κάνουν λόγο ο Συνήγορος του Καταναλωτή και η ΕΚΠΟΙΖΩ, καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις. Η ΕΚΠΟΙΖΩ τάσσεται κατά της εφαρμογής του κυμαινόμενου τιμολογίου με προανακοίνωση της τιμής και υπέρ της θέσπισης ορίων διακύμανσης στα τιμολόγια.
Από την πλευρά του, ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεωρεί ότι όλοι οι καταναλωτές ανεξαιρέτως θα πρέπει να ενημερωθούν πλήρως 60 τουλάχιστον ημέρες πριν από τη λήξη των έκτακτων μέτρων, με ατομική επιστολή για τις χρεώσεις προμήθειας του ισχύοντος τιμολογίου.