Απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή με θέμα: «Συμφωνία για την Ανάπτυξη του Μελλοντικού Ευρωπαϊκού Stealth Μαχητικού Αεροσκάφους 6ης γενιάς FCAS (Future Combat Air System) από Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία», ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, δεν απέκλεισε τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα, αλλά δήλωσε ότι η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε φάση αρχικού επιχειρησιακού ενδιαφέροντος:
«Επί του παρόντος, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) βρίσκεται στην διαδικασία διερεύνησης αρχικού επιχειρησιακού ενδιαφέροντος από τα Γενικά Επιτελεία, υπό το πρίσμα πάντα της εμπειρίας της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας που αποκτήθηκε με την συμμετοχή στο πρόγραμμα NEURON. Επίσης, σκοπός της διαδικασίας αυτής είναι και η διερεύνηση της σχέσης κόστους-οφέλους από την πιθανή εξέταση συμμετοχής στο πρόγραμμα FCAS», αναφέρει στην απάντηση του ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κόσμος 10.06.2021 – 13:41160
Τουρκικό ”αντίο” σε Δύση: ”Δεν θέλουμε το ΝΑΤΟ”
Αναφερόμενος στην εξέλιξη του προγράμματος είπε το βρίσκεται σε φάση αρχικής σύμβασης-πλαισίου (Phase 1A), διάρκειας 18 μηνών, με την οποία ξεκινά η διαδικασία ανάπτυξης του πρωτοτύπου και ωρίμανσης των τεχνολογιών αιχμής. Μετά το πέρας των 18 μηνών θα ακολουθήσει η φάση 1Β, στην οποία είναι δυνατόν να εισέλθουν και νέες εταιρείες από άλλες χώρες στο πρόγραμμα FCAS.
Όπως δήλωσε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας «αναγκαία προϋπόθεση για την εξέταση συμμετοχής της χώρας μας σε αναπτυξιακά προγράμματα οπλικών συστημάτων αποτελεί η ύπαρξη σχετικής επιχειρησιακής απαίτησης από το οικείο Γενικό Επιτελείο και η συνακόλουθη προτεραιοποίησή της, στο πλαίσιο υλοποίησης της εγκεκριμένης από το ΚΥΣΕΑ Δομής Δυνάμεων». Υπενθυμίζουμε ότι στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα FCAS συμμετέχουν η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία με στόχο την αντικατάσταση των μαχητικών αεροσκαφών Rafale και EuroFighter.
Τι είχε αναφέρει το Πενταπόσταγμα
”Οι Γάλλοι θεωρούν ότι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα μαχητικού νέας γενιάς θα πρέπει να έχει δύο εκδόσεις, μία ακριβή και μία πιο συμφέρουσα για όλες τις χώρες της ΕΕ. Γαλλικές αμυντικές δημοσιογραφικές πηγές, βάζουν στο τραπέζι την πρόθεση της Ελλάδος να αγοράσει τα αμερικανικά F-35, θεωρώντας την όλη κίνηση ως δύσκολη για την ελληνική οικονομία, ενώ θέτουν και θέματα αναγκαιότητας για την ελληνική πολεμική αεροπορία, προτείνοντας κάτι εντελώς νέο.
Πρόκειται για την ένταξη της Ελλάδος στο πρόγραμμα κατασκευής ευρωπαϊκού μαχητικού νέας γενιάς, με στόχο την δημιουργία όμως δύο μοντέλων, ενός βαρέως τύπου πιο ακριβό και εξοπλισμένο και μίας ελαφριάς έκδοσης η οποία θα αντικαταστήσει όλα τα υπάρχοντα μαχητικά στην ΕΕ.”
Τα χαρακτηριστικά του αεροπλάνου
Το νέο μαχητικό αναμένεται να πετάξει για πρώτη φορά το 2026. Εμφανισιακά έχει κάποια κοινά στοιχεία με το F-35, αν και είναι δικινητήριο, αντίθετα με το αμερικανικό μαχητικό. Το μαχητικό φαίνεται να έχει σχεδιασμό «cranked kite» στα φτερά, που αυξάνει τον χώρο για αποθήκευση καυσίμου και όπλων εσωτερικά του αεροσκάφους, για μείωση του ίχνους του στα ραντάρ.
Το αεροσκάφος, βάσει του ομοιώματος, θα είναι μεγαλύτερο από το Rafale, το οποίο προορίζεται να διαδεχτεί, μαζί με το Eurofighter και τα αμερικανικά μαχητικά.