Τα υποβρύχιά της Ελλάδας είναι σχεδόν μη ανιχνεύσιμα από το τουρκικό σύστημα εντοπισμού, σημειώνει ο Εμμανουήλ Καραγιαννης
Εθνικιστική υπερηφάνεια επικράτησε σε όλη την Ελλάδα, όταν μια ελληνική φρεγάτα, ηλικίας 40 ετών, προκάλεσε εμφανή ζημιά σε μια καινούργια τουρκική, ενώ η ελληνική έμεινε άθικτη, αναφέρει το βρετανικό περιοδικό Economist.
Το ηθικό στις ένοπλες δυνάμεις είναι “το υψηλότερο που έχω δει ποτέ” δηλώνει πρώην υπουργός Άμυνας της χώρας και συμπλήρωσε: “Το ναυτικό και η αεροπορία θέλουν με ενθουσιασμό να αντιμετωπίσουν τους Τούρκους”.
Η Ελλάδα διαθέτει πράγματι θύλακες αριστείας. Τα με γερμανική σχεδίαση υποβρύχιά της είναι σχεδόν μη ανιχνεύσιμα από το τουρκικό σύστημα εντοπισμού, σημειώνει ο Εμμανουήλ Καραγιαννης, του King’s College London και οι ευκίνητες κορβέτες της, είναι εξοπλισμένες με γαλλικούς πυραύλους Exocet, του είδους που λάβωσαν το Βασιλικό Ναυτικό στον πόλεμο των Falkland. Το πολεμικό ναυτικό της Ελλάδας διαθέτει σημαντική δύναμη πυρός στο Αιγαίο, αλλά “του λείπουν τα μέσα να προβάλει την ισχύ του στα βαθιά νερά της ανατολικής Μεσογείου” προειδοποιεί ο Καραγιάννης.
Μεταξύ 1970 και 2020 η Ελλάδα παρήγγειλε 30 επιθετικά υποβρύχια, φρεγάτες και κορβέτες, που είναι ακόμη επιχειρησιακές, έναντι των 38 της Τουρκίας, σύμφωνα με στοιχεία της δεξαμενής σκέψης International Institute for Strategic Studies-IISS, με έδρα το Λονδίνο. Ο ελληνικό στόλος είναι επίσης πιο γερασμένος, ενώ η Τουρκία κατασκευάζει σύγχρονα πολεμικά πλοία. Λόγω της οικονομικής κρίσης, η Ελλάδα σε μεγάλο βαθμό παραιτήθηκε από την ιδέα να αγοράσει σύγχρονες γαλλικές φρεγάτες και αντιτορπιλικά. Αντ’ αυτών επέλεξε μικρότερες και φθηνότερες βρετανικές κορβέτες.
Η Ελλάδα ανησυχεί ιδιαίτερα για την ασφάλεια του Καστελλόριζου, που είναι ένα μικρό νησί μακριά από τον κύριο κορμό της χώρας και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από τις τουρκικές ακτές. Το νησί αυτό βρίσκεται στην καρδιά της κρίσης. Η Τουρκία δεν έχει επισήμως διατυπώσει διεκδικήσεις για το νησί, αντιτίθεται όμως στην ιδέα ότι ένα τόσο μικρό κομμάτι γης, θα πρέπει να έχει τη δική του ΑΟΖ και ισχυρίζεται ότι η Ελλάδα έχει παραβιάσει συμφωνίες που προβλέπουν την αποστρατιωτικοποίηση αυτού και άλλων νησιών.
Το Καστελόριζο, το οποίο επισκέφθηκε η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, στις 13 Σεπτεμβρίου, δεν είναι εύκολα υπερασπίσιμo. Η απόκτηση από την Τουρκία ενός ελικοπτεροφόρου θα ενισχύσει την ικανότητά της να πραγματοποιεί αμφίβιες επιχειρήσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι καταλήψεις νησιών, σημειώνει ο Hugo Decis του IISS.
Γνωρίζοντας την αδυναμία αυτή, ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων της Ελλάδας έχει προειδοποιήσει ότι οποιαδήποτε τοπική σύγκρουση θα οδηγήσει σε γενικευμένη σύρραξη. Μια ελληνική απάντηση, αναφέρει ο Καραγιάννης, θα ερχόταν πιθανότατα σε ένα ευνοϊκό για την Ελλάδα πεδίο, όπως στον Έβρο, που αποτελεί και το σύνορο μεταξύ των δύο χωρών. Όμως τα ελληνικά άρματα μάχης (tanks) είναι σε κακή κατάσταση και η συνοριογραμμή σε μεγάλο βαθμό ναρκοθετημένη. “Δεν αποτελεί λογική πρόταση σήμερα” ανέφερε στρατιωτικός ακόλουθος δυτικής χώρας.
Η Ελλάδα αγωνίζεται να καλύψει το κενό. Τον Αύγουστο, ο υπουργός Οικονομικών, υποσχέθηκε να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες, οι οποίες έπεσαν κάθετα, λόγω της οικονομικής κρίσης. Η Ελλάδα δαπανά λιγότερο από $5 δισ. ετησίως για την άμυνα, δηλαδή το ένα τρίτο των δαπανών της Τουρκίας.
Στις 12 Σεπτεμβρίου, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε σχέδια για την αγορά 18 γαλλικών μαχητικών Rafale, τα περισσότερα εκ των οποίων, ελαφρώς μεταχειρισμένα, καθώς και τέσσερα ελικόπτερα και προηγμένα όπλα, που θα τα συνοδεύουν.
Υποσχέθηκε επίσης να προχωρήσει στην αγορά τεσσάρων νέων φρεγατών και στον εκσυγχρονισμό παλαιότερων. Όμως η παραλαβή των νέων αεροσκαφών δεν θα γίνει πριν από τον επόμενο χρόνο και τα πλοία, πιθανότατα θα καθυστερήσουν περισσότερο. Η Ελλάδα για λίγο ακόμη θα υστερεί σε εξοπλισμό.