Κανείς από την κυβέρνηση δεν σκέφθηκε να θέσει ρήτρες στην Dassault για την απαγόρευση πώλησης τεχνολογιών αιχμής στην Άγκυρα
Μια είδηση που απλά καταδεικνύει ότι η Αθήνα, ανεξάρτητα κυβερνήσεων, επαναλαμβάνει τα ιστορικά λάθη έναντι της Τουρκίας σε ότι αφορά την ανοχή ενίσχυσης της τουρκικής πολεμικής μηχανής: Όπως συνέβη και με τα γερμανικά υποβρύχια Type 214, των οποίων την ανάπτυξη χρηματοδότησε η ελληνική παραγγελία του 1998 και δεν μπήκε μία μικρή παράγραφος στο συμβόλαιο μια ρήτρα που να απαγορεύει την πώλησή τους στη Τουρκία το ίδιο έργο παίζει και η… γαλλική Dassault σήμερα!
Μια απλή παράγραφος στο συμβόλαιο για τα Type 214 (δεν τα είχε αγοράσει καμία χώρα μέχρι τότε) ότι «Απαγορεύεται πώληση ή ενοικίασή τους σε χώρες που δύνανται να χρησιμοποιήσουν την σχεδίαση κατά του ελληνικού κράτους και έχουν εκπεφρασμένες απειλές και εν ισχύ casus belli κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας» δεν θα είχαμε τώρα τα έξι τουρκικά Type 214, απέναντί μας.
Κάπως έτσι εξελίσσεται, σε ένα άλλο επίπεδο, βέβαια, η προμήθεια των 24 Rafale F.3R: Μαζί με τον εξοπλισμό τους μπορεί να ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ, συν την αξία των 19 μονάδων του μαχητικού Mirage 2000EGM/BGM που επιστρέφουν ΔΩΡΕΑΝ στην Γαλλία!
Είναι η πρώτη πώληση και η μοναδική μέχρι στιγμής (θα δούμε αν ακολουθήσει η Κροατία) που η Dasault έκανε στην Ευρώπη για το Rafale, έχοντας χάσει όλους τους μέχρι σήμερα διαγωνισμούς από τους Αμερικανούς με το F-35μ (Βέλγιο, Ελβετία, Ολλανδία, Δανά, Νορβηγία κλπ).
Και εδώ λοιπόν δεν μπήκε μια παράγραφος στο, έτσι ή αλλιώς «αποικιακό» συμβόλαιο (από άποψη τιμών και προβλέψεων): Ότι η Dassault δεν θα πουλήσει τεχνολογίες αιχμής «σε χώρες που δύνανται να χρησιμοποιήσουν την σχεδίαση κατά του ελληνικού κράτους και έχουν εκπεφρασμένες απειλές και εν ισχύ casus belli κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας».
Και γενικά δεν θα συμφωνήσει το γαλλικό κράτος σε μία τέτοια πώληση.
Δεν νομίζουμε να είχε αντίρρηση η Dassoult, ούτε το Παρίσι.
Όπως είμαστε σίγουροι ότι δεν θα είχε αντίρρηση η γερμανική TKMS το 1998 όταν έψαχνε μανιωδώς πελάτη για τα Type 214 για να μοιραστεί το κόστος και το ρίσκο ανάπτυξης (και τελικά επιβεβαιώθηκε πλήρως η λογική των Γερμανών μαθαίνοντας «στο κασίδι του κεφάλι», όπως θα θυμούνται όλοι με τα «υποβρύχια που έγερναν»).
Τώρα λοιπόν η Dassault (που θα εισπράξει από την απένταρη Ελλάδα 4 δισ. ευρώ), χωρίς να εμποδίζεται από καμία ρήτρα από το συμβόλαιό της με τους Έλληνες, παρέδωσε στην τουρκική Τurkish Aerospace Industries (TAI), δηλαδή στη τουρκική αεροναυπηγική βιομηχανία, ότι πιο «τεχνολογικής αιχμής» και μάλιστα κρίσιμης σημασίας: Το λογισμικό σχεδίασης και παραγωγής του εγχώριου τουρκικού 5ης γενιάς TF-X (φωτό) και ειδικά των κινητήρων του!
Το οποίο μαχητικό προβλέπεται να πετάξει για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2023. Το λογισμικό αφορά την πλατφόρμα 3DEXPERIENCE PLM (Product Lifecycle Management) την ψηφιακή “δίδυμη” τεχνολογία PLM για την ανάπτυξη των κινητήρων του μαχητικού!
Ο κινητήρας θα βασίζεται σε υπάρχον σχέδιο για τις μονάδες προπαραγωγής και εν συνεχεία στις μονάδες παραγωγής του TF-X από το 2027, θα εγκατασταθεί νέος κινητήρας που σχεδιάζει η τουρκική TRMotor βάσει της πλατφόρμας 3DEXPERIENCE PLM (Product Lifecycle Management) που της πούλησε η Dassault!
Tώρα ποιος φταίει;
Η Dassault ή οι κυβερνητικοί υπεύθυνοι που δεν δέσμευσαν την Dassault να μην πουλήσει ποτέ τουλάχιστον διαρκούντος του συμβολαίου για τα Rafale F.3, τεχνολογίες αιχμής στη Τουρκία;
Όταν έκανε εκείνο το ραντεβού τον Αύγουστο του 2020 στο Μαξίμου με τον μακαρίτη τον Ολιβιέ Ντασσώ, ο Κ.Μητσοτάκης με την διαμεσολάβηση μεγάλου Έλληνα οικονομικού παράγοντα, δεν σκέφθηκε κάποιος από τους συμβούλους του να θέσουν τον όρο αυτόν στον Ντασσώ που «καιγόταν» να πουλήσει τα Rafale σε μία, έστω, χώρα του ΝΑΤΟ;
Όταν σε έξι χρόνια τα ελληνικά Rafale πιθανόν θα αντιμετωπίζουν στον αέρα τα τουρκικά TF-X, τι θα έχουν να απολογηθούν οι νυν πολιτικά υπεύθυνοι για εκείνη την «απρονοησία» τους; Τι θα σκέφτονται οι πιλότοι της ΠΑ; Μάλλον ότι σκέφτονται τώρα τα στελέχη του ΠΝ για τους Έλληνες υπεύθυνους της παραγγελίας στην Γερμανία του 1998 για τα Type 214: «Δυστυχώς τους ένοιαζαν άλλα πράγματα, όχι η πατρίδα»…
Μια είδηση που απλά καταδεικνύει ότι η Αθήνα, ανεξάρτητα κυβερνήσεων, επαναλαμβάνει τα ιστορικά λάθη έναντι της Τουρκίας σε ότι αφορά την ανοχή ενίσχυσης της τουρκικής πολεμικής μηχανής: Όπως συνέβη και με τα γερμανικά υποβρύχια Type 214, των οποίων την ανάπτυξη χρηματοδότησε η ελληνική παραγγελία του 1998 και δεν μπήκε μία μικρή παράγραφος στο συμβόλαιο μια ρήτρα που να απαγορεύει την πώλησή τους στη Τουρκία το ίδιο έργο παίζει και η… γαλλική Dassault σήμερα!
Μια απλή παράγραφος στο συμβόλαιο για τα Type 214 (δεν τα είχε αγοράσει καμία χώρα μέχρι τότε) ότι «Απαγορεύεται πώληση ή ενοικίασή τους σε χώρες που δύνανται να χρησιμοποιήσουν την σχεδίαση κατά του ελληνικού κράτους και έχουν εκπεφρασμένες απειλές και εν ισχύ casus belli κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας» δεν θα είχαμε τώρα τα έξι τουρκικά Type 214, απέναντί μας.
Κάπως έτσι εξελίσσεται, σε ένα άλλο επίπεδο, βέβαια, η προμήθεια των 24 Rafale F.3R: Μαζί με τον εξοπλισμό τους μπορεί να ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ, συν την αξία των 19 μονάδων του μαχητικού Mirage 2000EGM/BGM που επιστρέφουν ΔΩΡΕΑΝ στην Γαλλία!
Είναι η πρώτη πώληση και η μοναδική μέχρι στιγμής (θα δούμε αν ακολουθήσει η Κροατία) που η Dasault έκανε στην Ευρώπη για το Rafale, έχοντας χάσει όλους τους μέχρι σήμερα διαγωνισμούς από τους Αμερικανούς με το F-35μ (Βέλγιο, Ελβετία, Ολλανδία, Δανά, Νορβηγία κλπ).
Και εδώ λοιπόν δεν μπήκε μια παράγραφος στο, έτσι ή αλλιώς «αποικιακό» συμβόλαιο (από άποψη τιμών και προβλέψεων): Ότι η Dassault δεν θα πουλήσει τεχνολογίες αιχμής «σε χώρες που δύνανται να χρησιμοποιήσουν την σχεδίαση κατά του ελληνικού κράτους και έχουν εκπεφρασμένες απειλές και εν ισχύ casus belli κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας».
Και γενικά δεν θα συμφωνήσει το γαλλικό κράτος σε μία τέτοια πώληση.
Δεν νομίζουμε να είχε αντίρρηση η Dassoult, ούτε το Παρίσι.
Όπως είμαστε σίγουροι ότι δεν θα είχε αντίρρηση η γερμανική TKMS το 1998 όταν έψαχνε μανιωδώς πελάτη για τα Type 214 για να μοιραστεί το κόστος και το ρίσκο ανάπτυξης (και τελικά επιβεβαιώθηκε πλήρως η λογική των Γερμανών μαθαίνοντας «στο κασίδι του κεφάλι», όπως θα θυμούνται όλοι με τα «υποβρύχια που έγερναν»).
Τώρα λοιπόν η Dassault (που θα εισπράξει από την απένταρη Ελλάδα 4 δισ. ευρώ), χωρίς να εμποδίζεται από καμία ρήτρα από το συμβόλαιό της με τους Έλληνες, παρέδωσε στην τουρκική Τurkish Aerospace Industries (TAI), δηλαδή στη τουρκική αεροναυπηγική βιομηχανία, ότι πιο «τεχνολογικής αιχμής» και μάλιστα κρίσιμης σημασίας: Το λογισμικό σχεδίασης και παραγωγής του εγχώριου τουρκικού 5ης γενιάς TF-X (φωτό) και ειδικά των κινητήρων του!
Το οποίο μαχητικό προβλέπεται να πετάξει για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2023. Το λογισμικό αφορά την πλατφόρμα 3DEXPERIENCE PLM (Product Lifecycle Management) την ψηφιακή “δίδυμη” τεχνολογία PLM για την ανάπτυξη των κινητήρων του μαχητικού!
Ο κινητήρας θα βασίζεται σε υπάρχον σχέδιο για τις μονάδες προπαραγωγής και εν συνεχεία στις μονάδες παραγωγής του TF-X από το 2027, θα εγκατασταθεί νέος κινητήρας που σχεδιάζει η τουρκική TRMotor βάσει της πλατφόρμας 3DEXPERIENCE PLM (Product Lifecycle Management) που της πούλησε η Dassault!
Tώρα ποιος φταίει;
Η Dassault ή οι κυβερνητικοί υπεύθυνοι που δεν δέσμευσαν την Dassault να μην πουλήσει ποτέ τουλάχιστον διαρκούντος του συμβολαίου για τα Rafale F.3, τεχνολογίες αιχμής στη Τουρκία;
Όταν έκανε εκείνο το ραντεβού τον Αύγουστο του 2020 στο Μαξίμου με τον μακαρίτη τον Ολιβιέ Ντασσώ, ο Κ.Μητσοτάκης με την διαμεσολάβηση μεγάλου Έλληνα οικονομικού παράγοντα, δεν σκέφθηκε κάποιος από τους συμβούλους του να θέσουν τον όρο αυτόν στον Ντασσώ που «καιγόταν» να πουλήσει τα Rafale σε μία, έστω, χώρα του ΝΑΤΟ;
Όταν σε έξι χρόνια τα ελληνικά Rafale πιθανόν θα αντιμετωπίζουν στον αέρα τα τουρκικά TF-X, τι θα έχουν να απολογηθούν οι νυν πολιτικά υπεύθυνοι για εκείνη την «απρονοησία» τους; Τι θα σκέφτονται οι πιλότοι της ΠΑ; Μάλλον ότι σκέφτονται τώρα τα στελέχη του ΠΝ για τους Έλληνες υπεύθυνους της παραγγελίας στην Γερμανία του 1998 για τα Type 214: «Δυστυχώς τους ένοιαζαν άλλα πράγματα, όχι η πατρίδα»…