Σε μία από τις πλέον σκανδαλώδεις υποθέσεις όλων των εποχών εξελίσσεται η χρηματοδότηση εταιρείας συμφερόντων του Τούρκου μεγιστάνα Ραχμί Κοτς, από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ.Πώς όμως φτάσαμε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να ενισχύεται η επένδυση στην Ελλάδα ενός Τούρκου επενδυτή και μάλιστα με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και δανειακά κεφάλαια από ελληνικές τράπεζες;….
Το κουβάρι της ιστορίας στην οποία έχει ενεργό συμμετοχή ο Κυριάκος Μητσοτάκης, φαίνεται πως άρχισε να ξετυλίγεται την Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018…
«Ο μυστηριώδης κύριος με το καπελάκι (τύπου Παναμά), με μπλε (παρά την ηλικία του –είναι 83 ετών) γυαλιά με καθρέφτες, με καλοκαιρινό λινό γαλάζιο σακάκι και με πορτοκαλί ασορτί ποσέ και γραβάτα που έφθασε το πρωί της Τετάρτης στη Βουλή με ένα θηριώδες τζιπ (και ένα δεύτερο συνοδευτικό) δεν ήταν άλλος από τον πλουσιότερο τούρκο επιχειρηματία. Πήγε στη Βουλή για να συναντήσει έναν και μόνον πολιτικό. Τον Κυριάκο Μητσοτάκη που τον περίμενε στο πολιτικό του γραφείο στη Βουλή, λίγο προτού αναχωρήσει για τη σύνοδο του ΕΛΚ στο Μόναχο, όπου θα συναντούσε και τη Μέρκελ. Ο Ραχμί Κοτς, ο οποίος διευθύνει τον όμιλο Koc Group (συμπεριλαμβάνεται στο κλαμπ των 50 πιο ισχυρών του πλανήτη), με περιουσία ύψους 10 δισ. δολαρίων, είδε τον κ. Μητσοτάκη, αλλά τι συζητήθηκε ανάμεσά τους δεν γνωστοποιήθηκε…
Τι ήθελε όμως τον κ. Μητσοτάκη ο Τούρκος δισεκατομμυριούχος; Μαθαίνω ότι ο κ. Κοτς γνώριζε πολύ καλά τον πατέρα του προέδρου της ΝΔ Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και ήθελε να συζητήσει με τον Κυριάκο Μητσοτάκη τα επενδυτικά του σχέδια, αφού εμφανίζεται να αγοράζει μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην ενοικίαση αυτοκινήτων. Να σημειώσω εδώ ότι ο όμιλος Koc εξαγόρασε το 2005 από κοινού με τη Shell το 51% της κρατικής τουρκικής εταιρείας πετρελαίου, αντί 4 δισ. ευρώ».
Αυτά έγραφε στις 6/6/2018 κυριακάτικη εφημερίδα, σε άρθρο με τίτλο: «Τι ήθελε στον Κυριάκο ο πλουσιότερος Τούρκος;»
Ας δούμε όμως τι έγινε 4 χρόνια μετά, τον Νοέμβριο του 2022:
Οκτώ επιχειρήσεις τουριστικού ενδιαφέροντος εντάχθηκαν στην πρώτη δέσμη χρηματοδοτήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι πέντε αφορούν ξενοδοχεία, άλλες δύο τις δύο μεγάλες επιχειρήσεις εκμισθώσεων αυτοκινήτων της Ελλάδας και μία ακόμη την ακτοπλοΐα. Πρόκειται για επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 607 εκατ. τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί κατά 50% με χαμηλότοκα δάνεια από το Ταμείο και, στην πλειοψηφία τους, κατά 30% από εμπορικές τράπεζες και 20% με ίδια κεφάλαια.
Μακράν το μεγαλύτερο επενδυτικό πλάνο όμως είναι αυτό της Avis ή αλλιώς Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις για την προμήθεια στόλου ηλεκτροκίνητων και plug-in υβριδικών οχημάτων με σκοπό την απόκτηση τροχαίου υλικού καθαρών αστικών μεταφορών. Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 400 εκατ. και έχει χρηματοδοτηθεί από δύο διαφορετικές εμπορικές τράπεζες εκτός από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι οι κύριοι μέτοχοι με ποσοστό 100% είναι η εταιρεία Otokoç ABG Holland BV του ομίλου Otokoc… H OTOKOC Automotive ανήκει στον τουρκικό όμιλο KOC και αποτελεί τη δραστηριότητα του ομίλου στον κλάδο των αυτοκινήτων από την εμπορία έως τις ενοικιάσεις ….
Μπορεί τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης να καταλήξουν στην Τουρκία; Φυσικά.
Σύμφωνα με το bankingnews.gr (6/11/2022):
«Η απάντηση δεν μπορεί να είναι γνωστή στην περίπτωση της AVIS η οποία έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για το ποσό (συνολικά μέσω δύο προγραμμάτων) των 400 εκ ευρώ για προμήθεια νέου στόλου εκ των οποίων η ίδια συμμετοχή θα είναι 20% ή 80 εκ ευρώ…
Ουσιαστικά δηλαδή έχουμε μέσω του Ταμείου να ενισχύεται η επένδυση στην Ελλάδα ενός Τούρκου επενδυτή και μάλιστα με δανειακά κεφάλαια από ελληνικές τράπεζες.
Αυτό μπορεί να είναι και θετικό αν φυσικά εξασφαλιστεί ότι οι επενδύσεις πραγματικά θα αποφέρουν οφέλη στην Ελλάδα τα οποία θα είναι περισσότερα από όσα θα προκύψουν για την Τουρκία δεδομένου ότι για παράδειγμα θα μπορούσαν να αγοραστούν αυτοκίνητα που παράγονται στην Τουρκία και από εταιρίες που μπορεί να είναι επενδυτής ο όμιλος KOC.
Δηλαδή να έχουμε το φαινόμενο Γιάννης να κερνά και Γιάννης να πίνει και ο μεγάλος κερδισμένος του Ταμείου Ανάκαμψης δια της τεθλασμένης να είναι η Τουρκία. Πέραν αυτού ένα ερώτημα είναι πως θα ελεγχθεί αν τα αυτοκίνητα που θα αγοραστούν θα μείνουν στην Ελλάδα ή αν θα βρεθούν στα κατεχόμενα στην Κύπρο ή και σε άλλες χώρες που δραστηριοποιείται η OTOKOC».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η AVIS του Κοτς, με το 60% που διαθέτει, πήρε από το Ταμείο Ανάπτυξης και τράπεζες 200 εκ ευρώ…