Εστία πιθανής στρατιωτικής σύγκρουσης οι προκλητικές απαιτήσεις της Τουρκίας για αμερικανικό ινστιτούτο της Ουάσιγκτον
Eπανέρχεται το σενάριο μιας πιθανής ελληνοτουρκικής πολεμικής σύγκρουσης σύμφωνα με τουρκικές δημοσιογραφικές πηγές για το 2021.
Το ινστιτούτο CFR το οποίο η Άγκυρα το θεωρεί εκπρόσωπο του «βαθέως κράτους» των ΗΠΑ, δημοσιοποίησε έναν κατάλογο με πιθανές πολεμικές εμπλοκές στον πλανήτη, αναφέροντας ξεκάθαρα την πιθανότητα πιθανής πολεμικής σύγκρουσης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας λόγω των τουρκικών απαιτήσεων (οι οποίες δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ευοδωθούν ποτέ).
Τα αποτελέσματα της έρευνας, στην οποία έγινε αξιολόγηση κινδύνου για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, είναι αρκετά εντυπωσιακή.
Η έρευνα αυτή διεξάγεται κάθε χρόνο από το 2008, και μόλις συντάχθηκε στάλθηκε σε Αμερικανούς κυβερνητικούς αξιωματούχους, ακαδημαϊκούς και εμπειρογνώμονες εξωτερικής πολιτικής για να μελετηθεί επισταμένα.
Περίπου 550 άτομα απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, στο οποίο ζητήθηκε να δοθεί προτεραιότητα σε 30 προσδιορισμένους πιθανούς κινδύνους που θα οδηγήσουν σε πιθανή ανάφλεξη για το 2021.
Σημειώνεται ότι η έρευνα δεν αφορούσε θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, οι φυσικές καταστροφές, τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, ή ο κίνδυνος εσωτερικής αναταραχής που θα μπορούσε να απειλήσει την ασφάλεια των ΗΠΑ.
Η έρευνα αφορούσε αποκλειστικά τις δυνατότητες στις οποίες η στρατιωτική δύναμη των ΗΠΑ θα μπορούσε «να χρησιμοποιηθεί εύλογα» σε όλο τον κόσμο.
Η έκθεση αναφέρει ότι κάθε κυβέρνηση των ΗΠΑ πρέπει να διαχειριστεί κατά μέσο όρο ετησίως 15 ξένες στρατιωτικές κρίσεις ( μικρού ή μεγάλου χαρακτήρα) ετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, ενώ τονίστηκε ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Joe Biden, μπορεί να αντιμετωπίσει αυτές τις καταστάσεις.
Αναφέρει επίσης ότι οι απροσδόκητες καταστάσεις στον πλανήτη θα μπορούσαν να αποτελέσουν μεγάλη απειλή για τα αμερικανικά συμφέροντα, επομένως για αυτόν τον λόγο πρέπει να ληφθούν προληπτικά μέτρα πριν είναι …πολύ αργά.
Συγκεκριμένα,νέες απροσδόκητες συνθήκες που πιθανόν οδηγήσουν σε σύγκρουση, αναφέρουν χώρες όπως την Αιθιοπία, την αντιπαράθεση μεταξύ Κίνας και Ινδίας, τον εμφύλιο πόλεμο στο Λίβανο, μια πιθανή σύγκρουση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, την αναταραχή στη Ρωσία, και έναν ακόμη πιθανό πόλεμο μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Πιθανοί κίνδυνοι στην έκθεση του CFR.
Κατατάχθηκε σε τρεις κατηγορίες με βάση την πιθανότητα εμφάνισης στο εγγύς μέλλον και το μέγεθος των επιπτώσεών στις ΗΠΑ.
Οι υψηλότεροι κίνδυνοι τοποθετήθηκαν στην κατηγορία επιπέδου 1 (Level-I), και οι χαμηλότεροι στην κατηγορία Επιπέδου 3 (Level-III).
Οι παράμετροι εξηγούνται ως εξής: Επιπτώσεις στα ενδιαφέροντα των ΗΠΑ:
Υψηλή: Απειλούνται άμεσα τα συμφέροντα των ΗΠΑ, ή συμμάχου χώρας ή περιοχής ζωτικού στρατηγικού συμφέροντος και επομένως είναι πιθανό να προκαλέσει μια μαζική στρατιωτική επέμβαση των ΗΠΑ.
Μεσαία: Έμμεση απειλή κατά των ΗΠΑ ή επηρεάζεται μια στρατηγικά σημαντική χώρα για τις ΗΠΑ, αλλά όχι σύμμαχος με αμυντική συνθήκη.
Χαμηλή: Επηρεάζει μια χώρα με περιορισμένη στρατηγική σημασία για τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά μπορεί να έχει σοβαρές / εκτεταμένες συνέπειες για τις ΗΠΑ.
Δυνατότητα:
Υψηλή: Πιθανό να συμβεί το 2021.
Μεσαία: Η πιθανότητα να συμβεί το 2021 μειώνεται στο μισό.
Χαμηλή: Δεν είναι πιθανό να συμβεί το 2021.
Υπάρχουν έντονες ανησυχίες για την περαιτέρω ανάπτυξη πυρηνικών όπλων και βαλλιστικών πυραύλων από τη Βόρεια Κορέα, κατατάσσοντας την χώρα αυτή στην θέση της υψηλής πιθανότητας σύγκρουσης. Η σημερινή κατάσταση (ειδικά μετά την εμφάνιση νέων βαλλιστικών πυραύλων) χαρακτηρίζεται ως «υψηλή πιθανότητα» σύγκρουσης , ενώ έχει και «υψηλή επίπτωση» για τις ΗΠΑ.
Επίσης μια καταστροφική απειλή επίθεσης στον κυβερνοχώρο με στόχο τις υποδομές των ΗΠΑ, παραμένει στην κορυφή του ενδιαφέροντος, παραμένοντας στο επίπεδο-I και για φέτος.
Παράλληλα, ο αυξανόμενος κίνδυνος πιθανής στρατιωτικής σύγκρουσης μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, ( αφορά την πιθανότητα σύγκρουσης Κίνας και ΗΠΑ με αφορμή μια σοβαρή κρίση στην Ταϊβάν) έχει αυξηθεί από το Επίπεδο-ΙΙ στο Επίπεδο-Ι για πρώτη φορά.
Το αμφιλεγόμενο πρόβλημα των συνόρων μεταξύ Κίνας και Ινδίας, το οποίο αφαιρέθηκε εντελώς από τη λίστα το 2020, περιλαμβάνεται ξανά στην ημερήσια διάταξη στο Επίπεδο II.
Ο κίνδυνος ένοπλης σύγκρουσης μεταξύ των ΗΠΑ και του Κινεζικού Πολεμικού Ναυτικού στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας μειώθηκε από το Επίπεδο-Ι στο Επίπεδο-ΙΙ.
Μια μαζική τρομοκρατική επίθεση ή αυξημένη αναταραχή στο Κασμίρ, στις περιοχές που διοικούνται από την Ινδία ανήλθε επίπεδο, λόγω της αυξημένης πιθανότητας πρόκλησης βίαιης στρατιωτικής σύγκρουσης μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν.
Η εμβάθυνση των οικονομικών και πολιτικών κρίσεων στον Λίβανο μπορεί να οδηγήσει σε νέο εμφύλιο πόλεμο.
Οι “αμφιλεγόμενοι” ισχυρισμοί (την Τουρκίας εννοεί) στις περιοχές όπου υπάρχουν πλούσια κοιτάσματα υδρογονανθράκων στα ύδατα της Ανατολικής Μεσογείου, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στρατιωτική κλιμάκωση μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.
Η κατάρρευση της διαδικασίας κατάπαυσης του πυρός και των ειρηνευτικών συνομιλιών στη Λιβύη, θα μπορούσε να οδηγήσει σε έξαρση της στρατιωτικής βίας μεταξύ των δύο αντίπαλων κυβερνήσεων επιφέροντας περισσότερη ξένη στρατιωτική παρέμβαση.
Η κατάρρευση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός μεταξύ της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν στο επίμαχο έδαφος του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε νέα κλιμάκωση και στρατιωτική σύγκρουση, η οποία θα αποσταθεροποιούσε την ευρύτερη περιοχή του Καυκάσου.
Η βία και η πολιτική αστάθεια μπορούν να εξαπλωθούν στο Σαχέλ ( Βόρεια Αφρική), συμπεριλαμβανομένων των χωρών, Μπουρκίνα Φάσο, Μάλι και Νίγηρα, καταλήγει η έρευνα μεταξύ πολλών άλλων.
Το αμερικανικό ινστιτούτο θεωρεί ουσιαστικά ότι μεταξύ άλλων, οι προκλητικές απαιτήσεις της Άγκυρας σε Αιγαίο και Α.Μεσόγειο μπορούν να οδηγήσουν πιθανότατα, σε “στρατιωτικά επεισόδια”, τα οποία όπως γνωρίζουμε, μπορούν…να επεκταθούν πολύ εύκολα σε κάτι πολύ πιο μεγάλο.
Τα μέτρα που θα αφορούσαν πιθανόν στην πρόληψη πιθανών κρίσεων στον πλανήτη, είναι σαφώς και αλλαγή στάσης και οι χαμηλότερες προσδοκίες ορισμένων χωρών, οι οποίες κινούνται πέρα από την λογική των διεθνών νόμων και πρακτικών, όπως για παράδειγμα η σημερινή Τουρκία.
Τα σχέδια της “Γαλάζιας πατρίδας”, η αμφισβήτηση κυριαρχίας σε ελληνικά νησιά, μικρονήσους και βραχονησίδες, και οι απειλές για γεωτρήσεις, αποτελούν σαφώς κινήσεις “ πολεμικού χαρακτήρα” από πλευράς Άγκυρας, οι οποίες όμως δεν θα μείνουν επουδενί αναπάντητες από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, οι οποίες ως γνωστόν, ξεχωρίζουν σε ΕΕ και ΝΑΤΟ για την αποτελεσματικότητα τους και κυρίως για την ισχύ τους, και αυτό δεν μπορεί να αγνοηθεί πλέον από κανέναν.