Σε τι θα διαφέρει από στρατιωτικό νόμο; Ζητούν…πρόθυμους πολιτικούς-Πότε χάνεται η εθνική κυριαρχία-Το σενάριο με επίθεση από την Ρωσία σε σύμμαχο του ΝΑΤΟ
Μια άκρως ανησυχητική διάσταση των προτεραιοτήτων του ΝΑΤΟ δίνουν σε άρθρο τους δύο αναλύτριες του Stimson Center, η Victoria K. Holt και Marla B. Keenan

Το Stimson Center, που πήρε το όνομά του από τον Αμερικανό πολιτικό, δικηγόρο και πολιτικό Henry L. Stimson, είναι ένα μη κερδοσκοπικό, μη κομματικό think tank που στοχεύει στην ενίσχυση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας μέσω ενός συνδυασμού ανάλυσης και προσέγγισης…

Παίρνουν ένα υποθετικό σενάριο εν έτει 2030 όταν -όπως ισχυρίζονται-οι στρατιωτικές υπηρεσίες πληροφοριών της Ρωσίας έχουν περάσει μήνες διεξάγοντας εκστρατεία παραπληροφόρησης που απευθύνεται στους πολίτες ενός συμμάχου του ΝΑΤΟ.
Η εκστρατεία έχει δημιουργήσει διαμάχες μεταξύ του πληθυσμού-στόχου της και έχει αυξήσει τις αστικές αναταραχές. Οι Ρώσοι κυβερνητικοί φορείς προβαίνουν σε καθημερινές κυβερνοεπιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές, προκαλώντας παρατεταμένη ηλεκτρική διακοπή ρεύματος και διακόπτοντας την πρόσβαση σε νερό, δημιουργώντας προβλήματα στα νοσοκομεία σε μεγάλες πόλεις, συμπεριλαμβανομένης της πρωτεύουσας. Οι τρομοκρατικές επιθέσεις μεγάλης κλίμακας και συντονισμένες σε λιμάνια εισόδου σε ολόκληρη τη χώρα – συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου λιμένα και του κόμβου οικονομικής δραστηριότητας – έχουν αυξήσει τον φόβο. Αυτές οι επιθέσεις υπονομεύουν την αξιοπιστία της κυβέρνησης, η οποία έχει αγωνιστεί να προσφέρει ανακούφιση στους πολίτες της ή να σταματήσει τις επιθέσεις.

 

 

Το σενάριο των δύο αναλυτριών συνεχίζεται:

Μια καλά εξοπλισμένη και άριστα εκπαιδευμένη δύναμη, υποστηριζόμενη από τη ρωσική κυβέρνηση, ξεκινά επιθέσεις εναντίον των δυνάμεων ασφαλείας του συμμάχου του ΝΑΤΟ και ξέσπασε έντονη μάχη. Ο στρατός του συμμάχου χάνει έδαφος και καταγράφονται περιστατικά βίας σε αστικές περιοχές κοντά στις πρώτες γραμμές. Οι πολίτες του συμμάχου του ΝΑΤΟ αντιμετωπίζουν τη φρικτή απόφαση για το αν θα φύγουν ή θα μείνουν πίσω. Οι πολίτες που εγκαταλείπουν την χώρα, καθώς και εκείνοι που παραμένουν, στοχοποιούνται από μαχητές. Ο αντίκτυπος στον πληθυσμό είναι σκόπιμος και τεράστιος: η βλάβη πολιτών και μη στρατιωτικών υποδομών αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής του αντιπάλου.

Και οι αναλύτριες θέτουν το ερώτημα: Πρέπει το ΝΑΤΟ να προετοιμαστεί για αυτό το σενάριο;

Απολύτως, απαντούν και αναλύουν: Το απρόβλεπτο παραπάνω σενάριο είναι μια απλοποιημένη εκδοχή του τι σκέφτονται πολλοί που μελετούν το μέλλον του πολέμου. Σε αυτήν την υποθετική κρίση, η σύγκρουση αναγκάζει τους πολίτες να ζητήσουν προστασία, ακόμη και να διασχίσουν σύνορα σε άλλους συμμάχους και εταίρους του ΝΑΤΟ. Με τη σειρά τους, οι σύμμαχοι και οι εταίροι βλέπουν ότι απαιτείται μια ισχυρή και εξειδικευμένη δύναμη του ΝΑΤΟ για να αποτρέψει την εισβολή και να βοηθήσει τη συμμαχική κυβέρνηση στην προστασία των πολιτών της. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει την ΒορειΑτλαντική Συμμαχία, να θεσπίσει το άρθρο 5, ξεκινώντας σχέδια για μια συλλογική αμυντική αποστολή.

Για να επιτύχει το ΝΑΤΟ στον τύπο του υβριδικού σεναρίου πολέμου που περιγράφεται παραπάνω, οι ηγέτες της συμμαχίας θα πρέπει να καθορίσουν την προστασία των αμάχων ως ρητό στόχο αποστολής. Τα καλά νέα είναι ότι η συμμαχία έχει ήδη μια ισχυρή βάση για να το κάνει με επιτυχία, χάρη στην υπάρχουσα πολιτική, λένε οι Victoria K. Holt και Marla B. Keenan.
Ωστόσο, προσθέτουν, οι εργασίες για την εφαρμογή πολιτικής οικοδόμησης των δεξιοτήτων, των γνώσεων και των δυνατοτήτων προστασίας των πολιτών ήταν ανεπαρκείς.

Επικαλούνται έρευνά τους από το 2019 με περισσότερους από 100 επαγγελματίες, ακαδημαϊκούς και εκπροσώπους στρατιωτικών και κυβερνήσεων ενώ όπως αναφέρουν αποκάλυψαν μια σειρά ευρημάτων τον Μάρτιο στην Έκθεση του 2021.

Το ΝΑΤΟ πρέπει να αναλάβει επείγουσες ενέργειες τώρα για να διασφαλίσει ότι δίνει έμφαση στην προστασία των αμάχων ως βασικής ικανότητας για μελλοντικές αποστολές της συμμαχίας – όχι μόνο “εκτός περιοχής”, αλλά και οποιωνδήποτε διεξάγονται στο έδαφος του ΝΑΤΟ – και θα πρέπει να περιλαμβάνει την προστασία των αμάχων ως μια οριζόντια απαίτηση στη νέα στρατηγική ιδέα του ΝΑΤΟ.

Κατόπιν αναφέρονται διεξοδικά στις υπάρχουσες προσπάθειες του ΝΑΤΟ για την προστασία των αμάχων, αλλά επιμένουν πως η πολιτική δεν χρησιμοποιείται ενεργά για να προετοιμάσει το ΝΑΤΟ για το μέλλον του, συμπεριλαμβανομένων αποστολών όπου η πολιτική προστασία θα ήταν βασικός στόχος και για επιχειρήσεις στις οποίες τα μέλη του ΝΑΤΟ θα μπορούσαν να βρεθούν να προστατεύουν πολίτες συμμαχικών χωρών.

 

Όπως σε χώρες που δεν άνηκαν στο ΝΑΤΟ

Για ορισμένους αξιωματούχους της συμμαχίας και των κρατών μελών, η προστασία των αμάχων θεωρείται ριζωμένη στο παρελθόν και σε εκείνες τις προηγούμενες αποστολές εκτός περιοχής όπου η συμμαχία επικεντρώθηκε στην προστασία των πολιτών που δεν ανήκουν στο ΝΑΤΟ.

(βλέπε βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας;)

Οι αναλύτριες θεωρούν πως η σύνοδος κορυφής του ΝΑΤΟ του Ιουνίου 2021 ήταν μια χαμένη ευκαιρία μιας και οι ηγέτες του ΝΑΤΟ έλαβαν πολλά ζωτικά μέτρα για να ενισχύσουν τη συμμαχία ενάντια σε μελλοντικές απειλές, απέτυχαν όμως να αποφασίσουν πρόσθετες ενέργειες για να ενισχύσουν την ικανότητα της συμμαχίας να προστατεύει τους πολίτες του ΝΑΤΟ …κατ΄οίκον!

Προς το μέλλον: Τρία κρίσιμα βήματα

Οι σύμμαχοι και οι εταίροι του ΝΑΤΟ πρέπει να υποστηρίξουν, και να αποκτήσουν πόρους για την καλύτερη εφαρμογή της πολιτικής προστασίας των πολιτών, τόσο κατά τη σύνταξη της νέας στρατηγικής αντίληψης του ΝΑΤΟ όσο και σε άλλους μελλοντικούς σχεδιασμούς, θεωρούν οι αναλύτριες και θέτουν τρία βασικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση:

-Πρώτον, οι ηγέτες του ΝΑΤΟ – στρατιωτικοί και πολιτικοί – πρέπει να αναγνωρίσουν ότι η προστασία των αμάχων είναι σημαντική για τους πληθυσμούς τους και έξυπνη πολιτική για τη συμμαχία. Η σύνοδος κορυφής του 2021 τόνισε την προσπάθεια για κοινούς στόχους και την ένωση όλων των μελών στην πολιτική δέσμευσή τους στη συμμαχία. Οι ηγέτες γνωρίζουν ότι η δέσμευση θα δοκιμαστεί, ειδικά στο πλαίσιο μιας επιχείρησης που μπορεί να πραγματοποιηθεί εντός των συνόρων ενός συμμάχου του ΝΑΤΟ. Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι πολίτες του ΝΑΤΟ θα γίνουν ουσιαστικά πολίτες που έχουν παγιδευτεί σε σύγκρουση και η συμμαχία θα έχει καθήκον να τους προστατεύσει. Οι πολίτες που ζουν εντός των συνόρων ενός συμμάχου ή ενός εταίρου θα περιμένουν από τη συμμαχία να τους διατηρήσει ασφαλείς – τόσο αποφεύγοντας να τους βλάψει μέσω των επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ όσο και προστατεύοντάς τους από εχθρούς. Η προστασία των πολιτών είναι μια προσπάθεια «ολόκληρης της συμμαχίας». Εάν πρόκειται να γίνει αποτελεσματικά, θα πρέπει να αποτελεί βασική πολιτική δέσμευση και στρατιωτικό καθήκον.
Οι δύο αναλύτριες σημειώνουν ακόμη πως μια ισχυρή δέσμευση για την προστασία των αμάχων διακρίνει επίσης τους συμμάχους και τους εταίρους του ΝΑΤΟ από τους αντιπάλους που παραβλέπουν το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο και τις αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή που αγνοούν τα δικαιώματα των πολιτών τους.

-Δεύτερον, το ΝΑΤΟ πρέπει να οικοδομήσει τις γνώσεις του, τις δεξιότητές του και τις ικανότητές του για να προστατεύει τους πολίτες και να αντιμετωπίζει τέτοια προστασία ως επιχειρησιακό στόχο. Οι μελλοντικοί εμπειρογνώμονες του πολέμου έχουν ερευνήσει και εντοπίσει τρόπους σύγκρουσης που θα αλλάξουν τον χαρακτήρα του πολέμου, συμπεριλαμβανομένων των κυβερνοεπιθέσεων σε στρατιωτικές και μη στρατιωτικές υποδομές, συγκρούσεις σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές, εκστρατείες παραπληροφόρησης με στόχο τη διάβρωση της κοινωνικής συνοχής και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Οι τάσεις δείχνουν την μεγάλη πιθανότητα οι Ηνωμένες Πολιτείες και άλλα μέλη του ΝΑΤΟ να βρεθούν να ανταποκρίνονται σε μελλοντικές συγκρούσεις που, τουλάχιστον, διεξάγονται μεταξύ πληθυσμών πολιτών ή στις οποίες οι πολίτες στοχεύονται σκόπιμα. Το ΝΑΤΟ δεν είναι ακόμη έτοιμο να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις.
Το ΝΑΤΟ πρέπει επίσης να καθιερώσει την προστασία των αμάχων ως επιχειρησιακή απαίτηση και να την ενσωματώσει στην εργασία σε επίπεδο κεντρικών γραφείων. Μεγάλο μέρος της ατζέντας για την προστασία των αμάχων διαχειρίζεται επί του παρόντος το γραφείο Ανθρώπινης Ασφάλειας του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, το οποίο στερείται ικανότητας προσωπικού και γραφειοκρατικής ικανότητας για την εφαρμογή της πολιτικής στο μέλλον.

-Τρίτον, η προστασία των αμάχων πρέπει να συμπεριληφθεί στην επόμενη στρατηγική ιδέα του ΝΑΤΟ ως βασική πολιτική και στρατιωτική ικανότητα. Η νέα στρατηγική ιδέα πρόκειται να ολοκληρωθεί έως το 2022. Πρέπει να κατευθυνθεί η ανάπτυξη πρόσθετων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων για την προστασία των πολιτών. Κατασκευάζοντας ένα νέο σχέδιο δράσης, δημιουργώντας αυτό που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2020, το North Το Atlantic Council θα μπορούσε να ξεκινήσει την επόμενη φάση αυτής της ατζέντας πολιτικής έως τις αρχές του 2022. Η εφαρμογή θα απαιτήσει διαρκή πολιτική υποστήριξη και πολιτικούς ηγέτες που καταλαβαίνουν πώς οι πολιτικές και στρατηγικές αποφάσεις τους επηρεάζουν αυτές τις επιτόπιες και τις στρατιωτικές συνιστώσες που προορίζονται για την εκτέλεση των εντολών τους. Θα χρειαστούν επίσης πεπειραμένους και καλά εκπαιδευμένους στρατιωτικούς.

“Μια ουγγιά πρόληψης αξίζει μια λίβρα θεραπείας.” αναφέρουν επικαλούμενες αυτήν την παροιμία και καταλήγοντας σημειώνουν πωςτΤο ΝΑΤΟ μπορεί να κάνει περισσότερα βήματα τώρα για να μπορέσει να προστατεύσει τους πολίτες σε μελλοντικές συγκρούσεις.

Ανησυχήσατε καμιά στάλα ή ακόμη;;;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Translate »