Οι χώρες που λανσάρισαν τα αντικλεπτικά στους κύριους στόχους των κλεφτών των μάρκετ, έχουν εξελίξει το παιχνίδι σε βαθμό που ανησυχεί πολύ.
Φωτογραφία με τα αντικλεπτικά στις βρεφικές τροφές από ράφι ελληνικού σούπερ μάρκετ, σόκαρε πολλούς και έγινε viral, πριν δηλώσει ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης πως “είναι κάτι που γίνεται σε όλη την Ευρώπη”.
Πρόσθεσε και ότι “είναι φυσιολογικό κάποιες αλυσίδες να θέλουν να προστατεύσουν την περιουσία τους, αυτό όμως, δεν είναι ο κανόνας στην Ελλάδα”.
Σήμερα.
Γιατί και σε άλλες χώρες έμποροι ξεκίνησαν ταπεινά (με αντικλεπτικά σε κάποια προϊόντα) και σήμερα έχουν από
ράφια που επιτρέπουν να πάρεις μόνο ένα προϊόν,
security boxes (κουτιά με κλειδαριά εγκατεστημένα στο ράφι ή με μεμονωμένα προϊόντα),
security stickers (αυτοκόλλητα που ενεργοποιούν τον συναγερμό παντού) έως
security cabinets: δηλαδή, τα ράφια κρύβονται πίσω από πλαστικές πόρτες, με λουκέτα.
Αν κάποιος χρειάζεται κάτι, ειδοποιεί τους υπαλλήλους, μέσω ενός κουδουνιού που υπάρχει στην ‘περιοχή’. Yπάρχει και η option ξεκλειδώματος, μέσω του smartphone του εργαζομένου που πια δεν χρειάζεται να κουβαλάει -ή να ψάχνει- κάποιο κλειδί.
Σύντομα θα δίνουμε προσωπικά μας στοιχεία, για να ανοίξει η κλειδαριά
Οι καθ’ ύλην αρμόδιοι ενημερώνουν πως σύντομα θα υπάρχουν νέα, πιο διακριτικά, αντικλεπτικά συστήματα. Πιο διακριτικοί -πχ ηλεκτρονικές συσκευές θα αχρηστεύονται.
Σίγουρα θα γίνει μεγάλη χρήση της τεχνολογίας.
Δηλαδή; Όπως γράφει το Forbes, θα ανοίγουμε τις κλειδαριές, δίνοντας κάποια προσωπικά μας στοιχεία. Αυτή η υπηρεσία αναπτύχθηκε από την εταιρία Indyme και θα ζητά από τους αγοραστές τον αριθμό τηλεφώνου ή το πέρασμα της προσωπικής κάρτας που έχουμε από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ ή τη σάρωση του προσώπου.
Όποιος δεν θέλει να κάνει κάτι από αυτά, θα περιμένει τον υπάλληλο.
Κάμερες με σύστημα τεχνητής νοημοσύνης θα μετράει πόσα προϊόντα θα πάρουμε από την κλειδωμένη ντουλάπα ή το κλειδωμένο ράφι, πόση ώρα κρατάμε ανοιχτή την πόρτα και πόσες φορές επιστρέφουμε στο ίδιο σημείο.
Εάν καταγραφεί ύποπτη συμπεριφορά, θα ενεργοποιείται ο συναγερμός.
(το συγκεκριμένο σύστημα βρίσκεται στη φάση των δοκιμών και αναμένεται να λανσαριστεί το 2023)
Ναι, δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σύντομα ο έλεγχος των κινήσεων μας εντός των σούπερ μάρκετ (μάλλον θα γίνεται χειρότερος), καθώς δεν βοηθάει η γενικότερη οικονομική κατάσταση στην οποία ζει ο πλανήτης -με τον πληθωρισμό να έχει ‘ξεφύγει’ και τις τιμές των προϊόντων του νοικοκυριού να έχουν εκτοξευθεί.
Και οι κάμερες δεν επαρκούν πια, ως μέτρο πρόληψης.
Λιγότερα προϊόντα είναι ελεύθερα -από ό,τι κλειδωμένα
Στις ΗΠΑ είναι πολύ έντονο πια, το φαινόμενο των ‘κλειδωμένων κουτιών”, στα οποία βρίσκουν πια οι καταναλωτές πάρα πολλά πράγματα.
Παίρνουν αυτό που θέλουν, το βάζουν στο καλάθι τους και στο ταμείο γίνεται η ‘απελευθέρωση’.
Ενδεχόμενη απόπειρα κλοπής, ενεργοποιεί το συναγερμό κατά την έξοδο από το μηχάνημα -καθώς οι συσκευές που τοποθετούνται για το κλείδωμα, έχουν και αυτήν τη δυνατότητα.
Παραθέτουμε το σχετικό ντοκουμέντο.
Την ίδια τακτική χρησιμοποιούν εδώ και μήνες στη Μεγάλη Βρετανία, για το φρέσκο κρέας. Κάποια μάρκετ αδειάζουν τα ράφια με το φρέσκο κρέας και αφήνουν ενημέρωση που αναφέρει “εξαιτίας πολλών κλοπών, δεν μπορούμε πια να αφήνουμε μπριζόλες στα ράφια. Σας παρακαλούμε ζητήστε συνεργάτη μας. Ευχαριστώ. Συγγνώμη για την ταλαιπωρία”.
Το φρέσκο κρέας επίσης φυλάσσεται σε ειδικά κουτιά -με ασφάλεια. REDDIT
Ειρήσθω εν παρόδω, από τη Μεγάλη Βρετανία ήταν η πρώτη φωτογραφία με αντικλεπτικά συστήματα σε βρεφικές τροφές που ‘ταξίδεψε’ σε όλον τον πλανήτη και σχολιάστηκε από τους πάντες.
Το Manchester Evening News ερεύνησε και έμαθε πως επρόκειτο για μια μέθοδο που εφαρμοζόταν ήδη χρόνια. Και ότι οι βρεφικές τροφές είναι το Νο1 προϊόν που κλέβουν από τα μάρκετ.
Ακολουθούν το τυρί, το κρέας και ο καφές.
Τα προϊόντα υψηλής αξίας (που επίσης, είναι ψηλά στη λίστα με τις κλοπές), όπως τα αρώματα, τα aftershaves και μπουκάλια με τα αλκοολούχα ποτά, τα οποία φυλάσσονται σε security cabinets.
Επιχειρήσεις που δεν ήθελαν ή δεν μπορούσαν να καλύψουν το κόστος εγκατάστασης κλειδαριών και ‘ντουλαπών ασφαλείας’, αφαίρεσαν τα επίμαχα προϊόντα από τα ράφια.
Στη θέση τους τοποθέτησαν αντίγραφα από χαρτί, τα οποία παίρνουν στο καλάθι οι πελάτες και στο ταμείο τους δίνουν το πραγματικό προϊόν.
Άλλη εναλλακτική αφορά κίτρινα stickers ασφαλείας, που ενεργοποιούν το συναγερμό, αν τυχόν περάσει το όποιο προϊόν από την έξοδο, πριν περάσει από ταμείο.
Έχουμε πανδημία κλοπών – και κυκλώματα λιανικού εγκλήματος
Στην ανάγκη που μπορεί να έχει ένα μωρό το βρεφικό γάλα (οπότε λίγες απώλειες δεν θα κάνουν τη διαφορά για τους εμπόρους, αλλά θα την κάνουν για τα βρέφη), οι Αμερικανοί καταστηματάρχες αντιπαρατάσσουν “οργανωμένο κύκλωμα λιανικού εγκλήματος” που κλέβει τα προϊόντα από τα καταστήματα και στη συνέχεια τα πουλάει -συνηθέστερα online.
(τον περασμένο Μάιο έγιναν σχετικές συλλήψεις 41 ανθρώπων, στη Νέα Υόρκη, ενώ τέσσερις μήνες νωρίτερα καταδικάστηκε στην Οκλαχόμα κύκλωμα που είχε ‘βγάλει’ 4.500.000 δολάρια κέρδη, δια αυτής της οδού.)
Βέβαια, ένα ρόλο στις εξελίξεις, έπαιξε το γεγονός ότι τα περισσότερα μάρκετ δεν έχουν επαρκές προσωπικό (για να γλιτώσουν έξοδα) και αυτό γίνεται βούτυρο στο ψωμί των επιτηδείων.
Οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων εξηγούν πως δέχονται τη μικρή ‘χασούρα’, αλλά αρνούνται να δεχθούν πως ‘χάσουν’ από τα λίγα “ζωτικής σημασίας” προϊόντα που είναι και τα πιο κερδοφόρα.
Τα “καυτά προϊόντα” για τους Αμερικανούς κλέφτες, είναι τα μικρότερα αντικείμενα που έχουν υψηλότερες τιμές.
Αυτά και ‘κλειδώνονται’. Για να θυμούνται όλοι ποια είναι, εγκληματολόγος δημιούργησε το αρκτικόλεξο CRAVED (concealable, removable, available, valuable, enjoyable, and disposable -κρυφό, αφαιρούμενο, διαθέσιμο, πολύτιμο, ευχάριστο και μιας χρήσης).
Στις ΗΠΑ, η προτεραιότητα των κλεφτών είναι τα τσιγάρα.
Ακολουθούν προϊόντα υγείας και ομορφιάς, φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή, αντισυλληπτικά, αλκοολούχα ποτά και ταινίες λεύκανσης δοντιών.
Προφανώς και η νέα συνθήκη έχει προκαλέσει αναστάτωση στους πελάτες των καταστημάτων λιανικής.