Δεν είναι λίγα τα περιστατικά που αφορούν σε απάτες από e-shop «φαντάσματα», ειδικότερα όλο το προηγούμενο διάστημα οπότε και αυξήθηκαν οι αγορές μέσω διαδικτύου
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης αναφέρθηκε στους κινδύνους που ελλοχεύον από τις αγορές μέσω διαδικτύου.
Συγκεκριμένα, μιλώντας στην ΕΡΤ αναφέρθηκε στα πολλά περιστατικά εξαπάτησης καταναλωτών τους προηγούμενους μήνες μέσω e-shop «φαντασμάτων».
Τα συγκεκριμένα e-shop έπαιρναν χρήματα και δεν παρέδιδαν πότε τα εμπορεύματα ούτε επέστρεφαν τα χρήματα πίσω.
Ο ίδιος έκανε λόγο για χιλιάδες τέτοιες αναφορές, σημειώνοντας παράλληλα πως ο αριθμός των εξαπατημένων είναι πολλαπλάσιος από τον αριθμό των ανθρώπων που τελικά προχωρούν σε καταγγελία.
Οι συμβουλές του κ. Ζαγορίτη για ασφαλέστερες συναλλαγές με e-shop είναι:
Να μην συνδιαλλάσσονται με ηλεκτρονικό κατάστημα, το οποίο δίνει ως μόνη επιλογή πληρωμής την προκαταβολή χρημάτων
Ο καλύτερος και πιο ασφαλής είναι η αντικαταβολή, να πληρώνουν όταν παραλαμβάνουν το εμπόρευμα, έχοντας δώσει ίσως και μια μικρή προκαταβολή
Να μην παρασύρονται από προϊόντα «κράχτες», με πολύ φθηνές τιμές
Να ελέγχουν το ηλεκτρονικό κατάστημα (αν είναι παλιό ή καινούριο, τα σχόλια που έχουν αφήσει όσοι έχουν κάνει συναλλαγές με το συγκεκριμένο κατάστημα)
Να κρατούν παραστατικά για τις αγορές τους
«Αν κάποιος εξαπατηθεί το αναφέρει σε εμάς και εμείς διαβιβάζουμε την αναφορά και τα παράπονα του καταναλωτή στο συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα και πολλές φορές μετά την παρέμβαση μας λύνεται η διαφορά και είτε παραδίδεται το προϊόν είτε επιστρέφονται τα χρήματα. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχαμε προβλήματα όχι μόνο εξαιτίας κακών επαγγελματιών αλλά και εκ του γεγονότος ότι δεν ερχόντουσαν τα προϊόντα από το εξωτερικό, ιδίως από Κίνα, οι μεταφορές ήταν προβληματικές για την παράδοση των προϊόντων. Εμείς έχουμε κάνει περίπου 10 αναφορές στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αλλά και στη Γενική Γραμματεία Προστασίας καταναλωτή προκειμένου να επιβληθούν πρόστιμα και να ασκηθούν ποινικές διώξεις. Κάποια από αυτά τα καταστήματα κατέβασαν τα ρολά, δεν επικοινωνούν, ούτε απαντούν με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μην έχουν πάρει τα χρήματα τους πίσω», ανέφερε ο κ. Ζαγορίτης.
Ο ίδιος τόνισε ότι το πιο σύνηθες πεδίο δραστηριοποίησης e-shop «φαντάσματων» είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές υψηλής αξίας.
Κυρίως σε αυτά τα προϊόντα υπήρξε έξαρση στις απάτες, η οποία κράτησε μέχρι το Μάιο καθώς κατά τη διάρκεια του lockdown είχαν αυξηθεί κατακόρυφα οι ηλεκτρονικές αγορές.