Πολύ κοντά στη συμφωνία λέει ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφτι Πάιατ
Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις καθώς όλα δείχνουν ότι η αμερικανική Lockheed Martin βρίσκεται πολύ κοντά στην ανάληψη της κατασκευής των τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.
Το έργο που «κουμπώνει» και με το σχέδιο δημιουργίας ισχυρού ναυπηγικού κέντρου στην Ελλάδα από την ONEX, το οποίο θα αναλάβει τη συμπαραγωγή τριών από τις τέσσερις φρεγάτες και θα δραστηριοποιηθεί σε όλο το φάσμα της ναυπηγικής βιομηχανίας, από την άμυνα ως την ενέργεια (πλοια υγροποιημενου φυσικου αεριου LNG) και την παροχή υπηρεσιών σε πλοία του εμπορικού ναυτικού.
Στο σχέδιο δημιουργίας ισχυρής ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας την Πέμπτη σε διαδικτυακή εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, ενώ ο Αμερικανός πρέσβης, Τζέφρι Πάιτ, υπογράμμισε ότι θα υπάρξει μια πολύ ανταγωνιστική αμερικανική προσφορά για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο Τζέφρι Πάιατ, αναφερόμενος στη μεγάλη προμήθεια των τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, που έχει εξαγγελθεί από τον πρωθυπουργό, τόνισε ότι υπάρχει πολύ ανταγωνιστική πρόταση αμερικανικής εταιρείες, που περιλαμβάνει συμπαραγωγή των τριών από τις τέσσερις φρεγάτες σε ελληνικά ναυπηγεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily, η τελευταία πρόταση της Lockheed Martin που συζητείται με το Πολεμικό Ναυτικό, εκτός από το μεγάλο πλεονέκτημα της συμπαραγωγής στην Ελλάδα, συνδυάζει βελτιωμένη οικονομική προσφορά, καθώς και διαμόρφωση των συστημάτων και του οπλισμού των φρεγατών σύμφωνα με τις υψηλές απαιτήσεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Στην ίδια συζήτηση, ο επικεφαλής της ONEX, Πάνος Ξενοκώστας, έκανε μια αναδρομή στην πορεία που ακολούθησε η ONEX, αρχής γενομένης από την εξυγίανση των Ναυπηγείων της Σύρου, όπου πλέον απασχολούνται περισσότεροι από 600 εργαζόμενοι, ενώ οι παραγγελίες από ναυτιλιακές εταιρείες για εργασίες επισκευής έχουν αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να ξεπερνούν την παραγωγική δυναμικότητα του ναυπηγείου.
Ο κ. Ξενοκώστας τόνισε ότι στην παρούσα φάση η ONEX εστιάζει την προσοχή της στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ ο επόμενος στόχος θα είναι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ώστε να δημιουργηθεί στην Ελλάδα ένα μεγάλο ναυπηγικό κέντρο (hub), που θα εξυπηρετεί τους τομείς της άμυνας και της ενέργειας.
Στόχος, επίσης, είναι να προετοιμασθεί έγκαιρα η υποδομή των ναυπηγείων, ώστε να αναλάβει και τη συμπαραγωγή των τριών νέων φρεγατών. Συνολικά, το project του ναυπηγικού κέντρου θα δημιουργήσει περισσότερες από 4.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, τόνισε ο κ. Ξενοκώστας
Αμερικανικές φρεγάτες: Αυτή είναι η πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό
Σύμφωνα με το hellasjournal.com η Αμερικανική πρόταση αντικατοπτρίζεται στην φρεγάτα MMCS που πρόκειται για ένα σύγχρονο σχέδιο φρεγατών πολλαπλών ρόλων που διαθέτουν ισορροπημένο οπλισμό τόσο για εκτέλεση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων όσο και για την αντιμετώπιση απειλών από αέρος και στην επιφάνεια.
Το σύστημα διαχείρισης μάχης του πλοίου χαρακτηρίζεται από τα πλέον σύγχρονα με χαρακτηριστικά «ανοιχτής αρχιτεκτονικής».
Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο χρήστης μπορεί να ενσωματώσει με μεγάλη ευκολία διαφορετικά οπλικά συστήματα και αισθητήρες.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πρώτου εξαγωγικού πελάτη για τα πλοία αυτής της κλάσης που είναι το πολεμικό ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας. Επέλεξε διαμόρφωση συγκεκριμένη σε ότι αφορά οπλισμό και αισθητήρες του πλοίου.
Σ’ ότι αφορά την Ελλάδα μια ενδεχόμενη συμφωνία για τις φρεγάτες MMCS, ενέχει μια κρίσιμη πτυχή, ιδιαίτερα σημαντική που αφορά το σύστημα διαχείρισης μάχης. Ειδικά αν το Π.Ν. συνδυάσει και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ. Και αυτό διότι το Π.Ν. επιθυμεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Γερμανικών φρεγατών, να έχει υψηλό επίπεδο ομοιοτυπίας με τον εξοπλισμό που θα διαθέτουν οι τέσσερις νέες φρεγάτες που πρόκειται να ενταχθούν στο δυναμικό του στόλου.
Η «ομοιοτυπία» αποτελεί την λέξη «κλειδί» και σε ότι αφορά τα οπλικά συστήματα και αυτό διότι η υποψηφιότητα της φρεγάτας MMCS προβάλει ένα ισχυρό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, την χρήση αμερικανικών οπλικών συστημάτων.
Αυτό ταυτίζεται απόλυτα με μια ισχυρή τάση που υπάρχει στους κόλπους του Π.Ν. για ομοιοτυπία σε ότι αφορά τα αμερικανικά οπλικά συστήματα που είναι γνωστά στα πληρώματα. Πιο συγκεκριμένα: πύραυλοι επιφανείας – αέρος ESSM και τα αντιπλοιοκά Harpoon, σε συνδυασμό με το αντιπυραυλικό σύστημα RAM .
Σε συνέχεια των πλεονεκτημάτων της συγκεκριμένης φρεγάτας σημαντικό στοιχεία είναι η ταχύτητα πλεύσης που ξεπερνά τους 32 κόμβους και ο μεγάλος αριθμός βλημάτων που μπορούν να φέρουν οι κατακόρυφοι εκτοξευτές MK-41.
Η χρήση του πυραύλου ESSM εξασφαλίζει πλήρη εκμετάλλευση των εκτοξευτών αυτών καθώς σε κάθε κελί μπορεί να τοποθετηθούν τέσσερις τέτοιοι πύραυλοι.
Αποτέλεσμα αναλόγως της διαμόρφωσης που θα ζητηθεί από το ΠΝ να επιτευχθεί η μεγάλη μεταφορά οπλικού φορτίου για κάθε φρεγάτα.
Στα πλεονεκτήματα των ESSM συγκαταλέγεται το γεγονός ότι στην έκδοση Block II τα βλήματα αυτά έχουν τη δυνατότητα τερματικής καθοδήγησης, δηλαδή ταυτόχρονη εμπλοκή εναέριων στόχων που απειλούν το πλοίο.
Στον αντίποδα όλων των παραπάνω σαν κρίσιμα μειονεκτήματα προβάλλονται η έλλειψη κατάλληλης υποδομής για χρήση βλημάτων SM-2 (που θεωρείται το κατεξοχήν όπλο αεράμυνας περιοχής) όσο και των αισθητήρων που το υποστηρίζουν.
Ο ίδιος ο σχεδιασμός των MMCS δεν εμπίπτει στον τύπο φρεγάτας με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, κάτι που αποτελεί έναν διακαή πόθο για το ΠΝ, ώστε να έχουν ξεκάθαρη κυριαρχία στα νερά της Μεσογείου. Κύριος περιοριστικός παράγοντας είναι η έλλειψη ραντάρ που η εμβέλειά του θα έπρεπε να προσεγγίζει τα 500 χλμ., κάτι που περιέχεται σε άλλες ανταγωνιστικές σχεδιάσεις όπως αυτή των φρεγάτων Belh@ra.
Και πάλι όμως μια τέτοια σύγκριση δεν θα ήταν δίκαιη διότι οι Αμερικανικές φρεγάτες ανήκουν σε αυτές των γενικών καθηκόντων και όχι στις αμιγώς αντιαεροπορικές.
Απ’ εκεί και πέρα το επόμενο στοιχείο που έχει δεχτεί επικρίσεις είναι το σύστημα πρόωσης του πλοίου που βασίζεται σε υδροστρόβιλους που ναι μεν πετυχαίνει ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες που επιθυμεί το ΠΝ, αλλά στα πρώτα πλοία που αποκτήθηκαν από το Αμερικανικό ΠΝ διαπιστώθηκαν σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας.
Και πάλι όμως όσων αφορά τις νεότερες εκδόσεις της κλάσης αυτής, όπως αυτή της Σαουδικής Αραβίας αλλά και η MMCS που προτείνεται για την Ελλάδα τα ζητήματα αυτά , όπως αναφέρετε έχουν επιλυθεί διότι πρόκειται πλέον για μια ώριμη σχεδίαση.
Πολλά έχουν γραφτεί και ακουστεί και για το υλικό κατασκευής του πλοίου με επικρίσεις γιατί έχει επιλεγεί το αλουμίνιο έναντι του χάλυβα για αυξημένη αντοχή.
Και σε αυτή την περίπτωση αντίλογος φυσικά και υπάρχει καθώς παρά το πρόσφατο περιστατικό με τις φρεγάτες ΛΗΜΝΟΣ KAI KEMAL REIS, ουδείς αναμένει ότι οι επιχειρήσεις στην θάλασσα κρίνονται εν έτη 2020, με επακουμβήσεις ή προσκρούσεις.
Αυτά ανήκουν στην σφαίρα μιας άλλη εποχής που οι κατασκευαστές έβαζαν στον σχεδιασμό τους και αυτό το ακραίο σενάριο των συγκρούσεων ως μεθόδους επίθεσης…
Στην Ελληνική απαίτηση υπάρχει και η ύπαρξη του πλωριού sonar, κάτι που στην αρχική έκδοση της φρεγάτας δεν υπήρχε.
Όλα αυτά θα εξαρτηθούν κατά πολύ με το τι πρόκειται να γίνει με τα ναυπηγεία αλλά και τα πλοία ενδιάμεσης λύσης, ένα παζλ δηλαδή που πρέπει πλέον να ολοκληρωθεί το πολύ έως το τέλος του μήνα, αρχές του Νοέμβρη…