Η αποκάλυψη του ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ άνοιξε τον ασκό του Αιόλου-Ο πάπας είπε προσευχή πριν από το Σχίσμα-Υπάρχει προηγούμενο με Ρ/Καθολικούς να γιορτάζουν Ορθόδοξο Πάσχα
Κι ενώ σήμερα οι ανα τον κόσμο Ρ.Καθολικοί εορτάζουν το Πάσχα η συζήτηση για το τι μπορεί να γίνει το 2025 έχει πάρει φωτιά. Το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ πρώτο είχε αποκαλύψει τις προθέσεις για Κοινό εορτασμό του Πάσχα Ορθοδόξων και Ρ.Καθολικών από το 2017 και στις 13 Μαρτίου επανήλθε με νέο άρθρο
Το αποκαλυπτικό άρθρο αυτό, προκάλεσε αλυσιδωτές αναταράξεις στους εκκλησιαστικούς κόλπους, και αφού το αναπαρήγαγαν και άλλες ιστοσελίδες εντός και εκτός τειχών, ήλθαν και οι πρώτες αντιδράσεις. Μια εξ αυτών ήταν και η παρέμβαση της Μητροπόλεως Πειραιώς.
Κι από εκεί και πέρα άνοιξε ο ασκός του Αιόλου..
Μέγα ζήτημα έχει προκύψει για την ρωσική στάση πάνω στο φλέγον αυτό ζήτημα. Στο πρώτο μας άρθρο στις 13 Μαρτίου είχαμε περιλάβει και την ρωσική αντίδραση.
Τότε γράφαμε πως “ενώ αυτά συμβαίνουν μεταξύ Βατικανού και Φαναρίου, η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία επίσης υποστηρίζει την ιδέα του εορτασμού του Πάσχα ταυτόχρονα για όλους τους Χριστιανούς υπό μια βασική προϋπόθεση όμως”.
“Ο εορτασμός του Πάσχα ταυτόχρονα για τους Χριστιανούς, συμπεριλαμβανομένων των Καθολικών και των Ορθόδοξων, είναι μια ευλογία για τον Χριστιανισμό, αυτή η ιδέα μπορεί να υλοποιηθεί ακολουθώντας τις αποφάσεις της Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου στη Νίκαια” ανέφερε τότε ο Ιερομόναχος Στέφανος Ιγκούμνοφ, Γραμματέας του ΤΕΕΣ επί των Διαχριστιανικών Υποθέσεων..”Η επιστροφή όλων των χριστιανικών εκκλησιών στην ομοιομορφία κατά την ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα θα αποτελούσε μεγάλη ευλογία για τον χριστιανικό κόσμο. Ωστόσο, είναι δυνατή μόνο σε εκείνα τα θεμέλια που καθορίστηκαν από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο”, δήλωσε. Τόνισε πάντως ότι το Πάσχα είναι «δογματική θέση».
Βέβαια στην Ρωσική Εκκλησία υπάρχουν και πιο μεγάλες αντιδράσεις- γράφαμε τοτε-όπως του Επισκόπου Σάββα (Τουτούνοφ), που σημείωσε ότι η ιδέα της Κωνσταντινούπολης να μεταρρυθμίσει το ημερολόγιο στο ορθόδοξο περιβάλλον θα εκληφθεί ως ένα βήμα αποσύνθεσης, και τέτοιες πρωτοβουλίες δείχνουν ” μεγαλύτερο συμφέρον τουλάχιστον μέρους των επισκόπων του Φαναρίου να προσεγγίσουν εκ νέου το Βατικανό παρά να διατηρήσουν την Ορθόδοξη ενότητα “.
Η Μόσχα για μια ακόμη φορά αιφνιδιάστηκε από τις σκέψεις Φαναρίου-Βατικανού και σήμερα μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε για τον κοινό εορτασμό ανέκρουσε πρύμναν.
“Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν σκοπεύει να αλλάξει την Πασχαλιά της και να γιορτάσει την γιορτή της Αναστάσεως του Χριστού ταυτόχρονα με τους Καθολικούς”, δήλωσε το Σάββατο ο επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων ( DECR ) του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Βόλοκολαμσκ Ιλαρίων, εμφανέστατα παρασυρόμενος από τις αντιδράσεις!!
“Αυτή η πρόταση πιθανότατα συζητήθηκε για αρκετές δεκαετίες σε διαφορετικά πλαίσια, συμπεριλαμβανομένου του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών . Αλλά το ερώτημα εδώ είναι πολύ απλό – ποιος πρέπει να αλλάξει το Πάσχα του; Εμείς, για παράδειγμα, δεν πρόκειται να αλλάξουμε το Πάσχα μας”είπε ο Μητροπολίτης Ιλαρίων στον αέρα του καναλιού “Russia 24” .
Σημείωσε ότι η προϊστορία αυτού του ζητήματος είναι παλιά και χρονολογείται από τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού.
“Αυτό το σύστημα υπολογισμού εξακολουθεί να διατηρείται στην Ορθόδοξη Εκκλησία και δεν υπάρχουν εσωτερικές παρορμήσεις που θα προέρχονταν από τους ανθρώπους της εκκλησίας μας υπέρ της αντικατάστασης του ημερολογίου της εκκλησίας. Αυτό ισχύει όχι μόνο για την ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα, αλλά και για τη μετάβαση στο λεγόμενο νέο ημερολόγιο, γιατί κατά καιρούς ακούγονται φωνές υπέρ του γεγονότος ότι πρέπει να ευθυγραμμίσουμε το εκκλησιαστικό ημερολόγιο με το κοσμικό ημερολόγιο … Το ζήτημα της αλλαγής του ημερολογίου δεν είναι τώρα στο ατζέντα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, τουλάχιστον στη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία”, κατέληξε ο ιεράρχης προσπαθώντας να εμφανίσει την Μόσχα ως “υπερασπιστή των Ορθοδόξων αξιών και παραδόσεων” σε αντιπαράθεση με τους εκμοντερνισμούς και τον οικουμενισμό του Φαναρίου…
Ενδιαφέρον έχει πάντως τι λένε και οι ειδικοί. “Δεν αξίζει να υπολογίζουμε μια μέρα για τον εορτασμό του Πάσχα από Ορθόδοξους και Καθολικούς, καθώς αυτό είναι ένα «κακό σημείο» για τις εκκλησίες, παρά τις ελπίδες ορισμένων κληρικών και πιστών”. λέει ο εκτελεστικός γραμματέας της Καθολικής Εγκυκλοπαίδειας, θρησκευτικός μελετητής Alexei Yudin .
“Τον 19ο αιώνα, αναπτύχθηκε σοβαρά ένα σχέδιο ενοποίησης ημερολογίων. Τον 20ο, το ζήτημα τέθηκε πολλές φορές στο πλαίσιο του οικουμενικού κινήματος. Και η συζήτησή του έφτασε όχι μόνο στο μηδέν, αλλά είχε και αρνητικό αποτέλεσμα, έγινε ακόμη χειρότερο “, σημείωσε ο Γιουδίν.
Κατά τη γνώμη του, δεν πρέπει να ελπίζουμε ότι τα επόμενα χρόνια ή ακόμα και δεκαετίες οι εκκλησίες θα συμφωνήσουν μεταξύ τους. Η ίδια η ερώτηση μιας κοινής ημέρας εορτασμού του Πάσχα είναι «πολύ παλιά» και «πολύ επώδυνη». Η συζήτησή του και μόνο, εξήγησε ο ειδικός, ανέκαθεν “προκάλεσε μεγάλο πάθος”.
«Όπως δείχνει η ιστορική εμπειρία, ιδιαίτερα η πρόσφατη εμπειρία, όλα τα σημεία σύγκλισης μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας έφεραν τότε πολύ σοβαρές διαφορές», τόνισε.
Με τη σειρά του, ο γραμματέας της Καθολικής Αρχιεπισκοπής της Μητέρας του Θεού στη Μόσχα, ιερέας Ιγκόρ Κοβαλέφσκι, είπε ότι θεωρητικά, είναι δυνατή η ενοποίηση των ημερομηνιών. “Υπήρξαν πειράματα όταν οι Καθολικοί γιόρτασαν το Πάσχα σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο . Για παράδειγμα, οι Φραγκισκανοί μοναχοί στους Αγίους Τόπους το έκαναν. Οι ελληνικές καθολικές εκκλησίες (Ουνίτες) γιορτάζουν τον ίδιο τρόπο”, λέει.
Προσωπικά, δεν βλέπει προβλήματα στο γεγονός ότι οι Χριστιανοί διαφορετικών παραδόσεων έχουν διαφορετικές ημερομηνίες για το Πάσχα. Αυτές οι παραδόσεις, σημειώνει, “αλληλοεμπλουτίζονται.”
Οι Ρώσοι το έχουν ξανασυζητήσει
Αυτό που αξίζει να υπενθυμίσουμε, είναι πως και το 2019, πριν από την συνάντηση Πάπα-Πούτιν στο Βατικανό, είχε πάλι γίνει έντονη συζήτηση για τον κοινό εορτασμό. (Διαβάστε εδώ )
Ο Πάπας είπε προσευχή πριν από το σχίσμα
Μεγάλο συμβολισμό είχε όμως και μια κίνηση του Πάπα κατά τους εορτασμούς του Καθολικού Πάσχα. Κατά τη διάρκεια της Λειτουργίας της Ευχαριστίας, ο Πάπας απήγγειλε την Πρώτη Ευχαριστιακή προσευχή, γνωστή ως Ρωμαϊκό Κανόνα. Αυτή είναι η παλαιότερη ευχαριστιακή προσευχή που χρησιμοποιείται στη λατινική ιεροτελεστία, και η ισχύουσα μορφή της χρονολογείται τουλάχιστον από τον 7ο αιώνα υπό τον Πάπα Γρηγόριο. Δηλαδή η προσευχή αυτή είναι πριν από το Σχίσμα! Ως γνωστόν το Σχίσμα έλαβε χώρα το 1054 και προκάλεσε την διαίρεση και διάσπαση της κοινωνίας μεταξύ της Δυτικής και της Ανατολικής Εκκλησίας όταν επικεφαλής τους ήταν ο Πάπας Λέων Θ΄ και ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Μιχαήλ Κηρουλάριος, ύστερα από τους αμοιβαίους αναθεματισμούς τον Ιούλιο του 1054.