Η ισπανική Navantia με σημερινή ανακοίνωση που εξέδωσε, αποκαλύπτει την πρόταση της για το πρόγραμμα απόκτησης τεσσάρων νέων φρεγατών από Πολεμικό Ναυτικό, στην οποία τονίζει τις βασικές παραμέτρους για την ενίσχυση του ελληνικών ναυτικών δυνάμεων τόσο με μέσα όσο και με επενδύσεις και συνεργασία σε συγκεκριμένους τομείς.
Όπως αναφέρει το δελτίο τύπου που εκδόθηκε από τη Navantia στις 31 Μαΐου 2021, η εταιρεία έχει δεσμευτεί να παραδώσει 4 νέες φρεγάτες για το στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ ακόμα περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων επιφανείας, καθώς επίσης γίνεται και αναφορά στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Ειδικότερα, η ισπανική πρόταση προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων νέων προηγμένων φρεγατών τύπου F-110, η οποία μπορεί είναι εξοπλισμένη τόσο με ευρωπαϊκά όσο και με αμερικανικά συστήματα και τεχνολογίες, αλλά και με όπλα τελευταίας γενιάς, που θα επιτρέπουν την πλήρη διαλειτουργικότητα, μέσω της χρήσης ενός «ψηφιακού διδύμου» που θα επιτρέπει την επιχειρησιακή προσομοίωση και αξιολόγηση των οπλικών συστημάτων.
Ο εκσυγχρονισμός των MEKO
Ακόμα, περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΥΔΡΑ (κλάσσης MEKO-200), την συνεργασία με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, έχοντας ως σημεία αναφοράς, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση του οικονομικού και βιομηχανικού περιβάλλοντος, όπως για παράδειγμα τους προμηθευτές εξοπλισμού και υλικών, την ανάπτυξη τεχνολογιών στην χώρα κ.ά.
Στο πλαίσιο αυτό, ως βασικό μέρος του προγράμματος ναυπήγησης των νέων φρεγατών, η Navantia παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο μεταφοράς τεχνολογίας και δυνατοτήτων (ToT – technology and capabilities transfer) για την αναζωογόνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, που περιλαμβάνει επίσης την οικοδόμηση συνεργασιών με πανεπιστήμια και κέντρα αριστείας για την καινοτομία και ανάπτυξη εργατικού δυναμικού.
Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτό το σχέδιο υποστηρίζεται από την μεγάλη εμπειρία της εταιρείας στην ανάπτυξη δυνατοτήτων για χώρες-εταίρους όπως η Αυστραλία, η Νορβηγία και το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, ενώ ακόμα οι Ισπανοί σχεδιάζουν και τις απαραίτητες επενδύσεις για την αναδιάρθρωση των περιουσιακών στοιχείων των ελληνικών ναυπηγείων, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας βιώσιμης πηγής απασχόλησης και οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα.
Την ίδια ώρα μέχρι τα μέσα ή τέλη Ιουνίου αναμένεται η τελική εισήγηση από το ΠΝ για τις επικρατέστερες προτάσεις για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών.
Η επίσημη κατάθεση από την αμερικανική πλευρά της πρότασης για τις MMSC προκάλεσε απογοήτευση και σαστιμάρα στο ΠΝ καθώς δεν αυτή δεν περιελάμβανε ουσιαστική ενδιάμεση λύση, πλην κάποιων παροπλισμένων O.H.Perry.
Έτσι η αμερικανική πρόταση αυτομάτως κατατάσσεται στις τελευταίες, αν όχι στην τελευταία θέση της σχετικής λίστας, λόγω και του ελλιπούς εξοπλισμού τους.
Έτσι σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, οι προτάσεις που βρίσκονται επικεφαλής στη λίστα του ΠΝ είναι αυτές των Γάλλων, των Γερμανών των Ολλανδών με τις υπόλοιπες να ακολουθούν και τις αμερικανικές φρεγάτες να παραμένουν καθηλωμένες στην τελευταία θέση της σχετικής λίστας του ΠΝ.
Ο μόνος λόγος που δεν έχουν απορριφθεί είναι η εμμονή της κυβέρνησης η οποία μη έχοντας φυσικά ουδεμία γνώση περί θεμάτων ναυτικής τεχνολογίας νομίζουν ότι η παραμονή στην λίστα θα εξασφαλίσει γεωστρατηγικά οφέλη. Την ίδια ώρα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος επιβεβαίωνε τις πληροφορίες περί διαχωρισμού της αγοράς νέων φρεγατών από αυτό της ενδιάμεσης λύσης.
Σύμφωνα με αυτές το ΠΝ έχει καταλήξει ότι τα σκάφη κλάσης Μ (Karel Doorman) του ολλανδικού Ναυτικού πληρούν τις απαιτήσεις του για μια άμεση λύση ενίσχυσης που έχει ανάγκη καθώς τα σκάφη εάν αποκτηθούν θα μεταβιβαστούν στο ΠΝ σε πολύ σύντομο χρόνο (hot-trander). Βέβαια αυτό έχει και την αντίθετη ανάγνωση. Ουσιαστικά έτσι «βγάζει» από τη δύσκολη θέση άλλες υποψηφιότητας χωρίς ενδιάμεση λύση, όπως πιθανότατα είναι αυτή της αμερικανικής MMSC.
Σύμφωνα με τον Ν.Παναγιωτόπουλο: «αναλόγως αποτελεσμάτων και εφόσον απαιτηθεί το ΠΝ θα εισηγηθεί τυχόν διαχωρισμό απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων από το πρόγραμμα των νέων φρεγατών».