Η βαρβαρότητα, ασυδοσία και αναλγησία της Άγκυρας για ένα μνημείο της παγκόσμια ιστορίας
Hβυζαντινολόγος και ιστορικός, Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, μίλησε απόψε στο δελτίο ειδήσεων του Mega για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, σημειώνοντας ότι «αυτή η Πόλη χάθηκε αφού η Αγία Σοφία τούρκεψε, ο κόσμος ας προσέχει».
«Ήμουν εννιά χρονών όταν είδα τη μάνα μου να δακρύζει και την ρώτησα για την Αγία Σοφία μου είπε “παιδί μου να μην το ξεχάσεις ποτέ αυτό”, και δεν το ξέχασα, έτσι έγινα και βυζαντινολόγος. Παγκόσμιο σήμερα το σοκ, παγκόσμια και η διαμαρτυρία. Σήμερα στο Ριάλτο, στη Βενετία, η ελληνική κοινότητα με φαναράκια το βράδυ ετοιμάζεται για να κάνει μεγάλη διαμαρτυρία», είπε η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ.
«Δεν μπορώ να μιλήσω για συναίσθημα πια, γιατί είναι τόση η βαρβαρότητα από απέναντι, τόση η ασυδοσία και η αναλγησία για ένα μνημείο της παγκόσμια ιστορίας, που αυτό είναι το τέλος του πολιτισμού. Αν ήθελε κάτι να κάνει ο Ερντογάν, έκανε την αποστασιοποίηση του χώρου του, του προσώπου του, του λαού του από τον πολιτισμό και όχι μόνο τον δυτικό», συνέχισε η κ. Αρβελέρ.
«Ενοχλήθηκα από τον Πούτιν που θέλει να είναι τσάρος, και ξέχασε ότι η Μόσχα είναι η τρίτη Ρώμη. Ένα λαϊκό χρονικό λέει ότι οι Ρώσοι εκχριστιανίστηκαν χάρη στην Αγία Σοφία. Όταν μπήκαν οι αντιπρόσωποί τους μέσα στο ναό και είδαν την πολυτέλεια εντυπωσιάστηκαν τόσο που είπαν ότι αυτή είναι η θρησκεία που πρέπει να ακολουθήσουμε. Η Ρωσία είναι η μόνη ορθόδοξη χώρα που δεν υπέστη την ισλαμική κατοχή. Το 1917 ως τότε υπήρχε στην Οδησσό ένας τεράστιος σταυρός τον οποίο οι Ρώσοι προόριζαν για να τον βάλουν στην Αγία Σοφία όταν θα έπαιρναν την Πόλη. Αυτή η Πόλη χάθηκε αφού η Αγία Σοφία τούρκεψε, ο κόσμος ας προσέχει», ανέφερε σχολιάζοντας τη στάση της Ρωσίας.
Την ίδια ώρα, για τη στάση που κράτησε η διεθνής κοινότητα, η κα Αρβελέρ σημείωσε ότι: «Ούτε μπορούσαν να κάνουν παραπάνω γιατί δεν έχουν και τα μέσα να κάνουν παραπάνω. Να μην μιλάμε μόνο για την Αγία Σοφία. Τι κάνανε για την Παλμύρα; Δυστυχώς η εποχή μας εκδικείται αυτό που δεν μπορεί να κάνει πολιτικά, στρατιωτικά, οικονομικά, όχι επάνω σε ανθρώπους και σε πολιτισμούς, αλλά μόνο επάνω στο παρελθόν που εκφράζεται με τα μνημεία που είναι μνημεία συνοχής. Η Αγία Σοφία με την Πόλη είναι τα μόνα πράγματα που συνδέουν αριστερούς δεξιούς, βόρειους νότιους, νέους και γέρους όλη η συνοχή είναι η μνήμη και οι θρύλοι γύρω από την Αγία Σοφία».