Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης είναι σε πλήρη αντιστοιχία με τις κυβερνητικές εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας τόνισε ο Ιάσονας Φωτήλας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την αναβάθμιση του σχολείου και των Πανεπιστημίων. Θεσμοθετούνται διατάξεις αναβάθμισης της παιδείας με νέες δεξιότητες για τους μαθητές που οδηγούν το ελληνικό σχολείο στον 21ο αιώνα και ένα μεγάλο πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Ο κ. Φωτήλας επισήμανε πως είναι πολύ θετικό ότι η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως μετά από επικοινωνία που είχε μαζί της, άκουσε τα αιτήματα των γονέων και μαθητών των Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων της Πάτρας που της μετέφερε και έκανε τις απαραίτητες αλλαγές. Την ευχαρίστησε θερμά όπως και τους Υφυπουργούς, την κ. Ζαχαράκη και τον κ. Διγαλάκη.
Είναι, τέλος, θετικό δήλωσε ο κ. Φωτήλας ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις τα πανεπιστήμια της χώρας αποκτούν αυτονομία και εξωστρέφεια. Θα έχουν τη δυνατότητα να προσκαλούν αλλοδαπούς φοιτητές και να γίνουν φάρος γνώσης του πολιτισμού μας.
Μπορείτε να δείτε το video της ομιλίας στον ακόλουθο σύνδεσμο:
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
ΙΑΣΩΝ ΦΩΤΗΛΑΣ: Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σημερινή συζήτηση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου δίνει την δυνατότητα στην κυβέρνηση να επιτύχει δύο στόχους. Αφενός βρίσκεται σε πλήρη συμφωνία με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις προς τον ελληνικό λαό τον Ιούλιο του 2019 για αναβάθμιση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης στην πατρίδα μας, αφετέρου και, κατά τη γνώμη μου ακόμα πιο σημαντικό, προσαρμόζει το δημόσιο σχολείο στις ανάγκες του 21ου αιώνα.
Το πρώτο βήμα για την προσαρμογή στη νέα εποχή έγινε με τη βοήθεια του Υπουργείου και των εκπαιδευτικών με την τηλεκπαίδευση λόγω της πανδημίας, τώρα όμως πρέπει να γίνουν πιο θαρραλέα βήματα στη νέα εποχή.
Ο πρώτος τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται στο παρόν νομοσχέδιο η προσαρμογή είναι με την εισαγωγή νέων μορφών γνώσεων.
Όλοι κατανοούμε και συζητείται στο δημόσιο διάλογο, ότι το σχολείο, σήμερα, την εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, δεν μπορεί μόνο να μεταβιβάζει τυπικές γνώσεις. Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο σχολείο που θα δίνει έμφαση και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής καθώς και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές. Πρόκειται για νέες θεματικές, όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή. Με κάθε θεματική να διδάσκεται αναλόγως με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών.
Στόχος είναι η ευρύτερη μόρφωση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών ώστε να καλλιεργήσουν τη δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Ταυτόχρονα, ενισχύουμε και την εκπαίδευση στις ανθρωπιστικές σπουδές, λόγω του μεγάλου ιστορικού βάθους του Ελληνικού πολιτισμού. Εμπλουτίζουμε τις γενικές γνώσεις στο λύκειο και εισάγουμε τη διδασκαλία των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο.
Ο δεύτερος τρόπος, με τον οποίο αναβαθμίζεται το δημόσιο σχολείο, είναι με την επέκταση του θεσμού των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων. Είναι γνωστή η διαφωνία μας με την αξιωματική αντιπολίτευση για το συγκεκριμένο θεσμό. Όμως, εκτός του ότι αυτή η διαφωνία κρίθηκε στις πρόσφατες εκλογές και καταψηφίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση για αυτήν της την πολιτική, η αλήθεια είναι ότι έχουμε περισσότερο ανάγκη από ποτέ· καλά δημόσια, ποιοτικά σχολεία, που θα εφαρμόζουν πρακτικές αριστείας και πειραματικών μεθόδων διδασκαλίας.
Είναι προς τιμήν της κυρίας Κεραμέως, της Υπουργού και των Υφυπουργών, της κυρίας Ζαχαράκη και του κ. Διγαλάκη και θέλω να τους ευχαριστήσω προσωπικά, με την ευκαιρία, που άκουσαν και τα αιτήματα των γονέων της Αχαΐας, όταν τους τα μετέφερα και έκαναν κατά τέτοιο τρόπο τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, ώστε δεν διατάραξαν τη μαθητική ζωή των παιδιών. Είναι η πρώτη φάση, καθώς επίκειται επέκταση του θεσμού. Πιστεύω και νομίζω, ότι είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας να υπάρξει επέκταση του θεσμού και στα επαγγελματικά λύκεια, ώστε να υπάρχουν πρακτικές αριστείας και εκεί. Έστω, με ένα για αρχή σε κάθε περιφέρεια.
Καμία βέβαια από τις παραπάνω αλλαγές δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη βοήθεια των εκπαιδευτικών. Τους θέλουμε σύμμαχους σε αυτή την προσπάθεια και είμαι σίγουρος, ότι η μεγάλη πλειοψηφία τους, κατανοεί την ανάγκη για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Γι’ αυτό, προχωράμε σε μια μεγάλη πρωτοβουλία επιμόρφωσής των, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες, αλλά και στην αξιολόγησή τους. Όχι με κάποια τιμωρητική διάθεση αλλά με σκοπό διαρκώς να εξελίσσονται και να βελτιώνονται.
Τέλος, υπάρχουν και διατάξεις για την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, της θεσμοθέτησης κοινών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων. Έχουμε ένα εξαιρετικό επιστημονικό προσωπικό και φοιτητικό δυναμικό και πρέπει να το αξιοποιήσουμε για το καλό της παιδείας και της οικονομίας μας.
Κλείνω αυτή την τοποθέτησή μου, θέλοντας να επισημάνω το εξής. Υπάρχει όντως ανάγκη ουσιαστικού διαλόγου για το δημόσιο σχολείο. Πρέπει να ακουστούν όλες οι απόψεις. Και μόνο το γεγονός ότι κατατέθηκαν πάνω από 14.000 σχόλια στη διαβούλευση, δείχνει το σχετικό ενδιαφέρον. Ας μη μείνουμε στα διαδικαστικά, γιατί ήρθε τώρα το νομοσχέδιο ή αν βιάστηκε.
Το αντίθετο συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η κυβέρνηση, – το είπε και η κυρία Υπουργός – είχε ετοιμάσει το νομοσχέδιο, όχι προ κορωνοϊού αλλά πριν ακόμα και από τις εκλογές. Θα έλεγα ότι οι πολίτες ήξεραν τι θα φέρει η κυβέρνηση και πιστή στις προεκλογικές εξαγγελίες, αυτά ακριβώς φέρνει. Όμως, οι αλλαγές πρέπει να γίνουν τώρα και χρειάζονται για τη νέα χρονιά. Γιατί αλλάζουν διδασκόμενα μαθήματα και υπάρχουν νέες ρυθμίσεις για τις μεταγραφές. Τις ακούσαμε από τον κ. Διγαλάκη. Αλλά ας μην μείνουμε μόνο σε αυτά και ας συζητήσουμε για την ουσία.
Στηρίζουμε την ελληνική κοινωνία. Η κυβέρνηση συνεχίζει το μεταρρυθμιστικό της έργο. Εκσυγχρονίζουμε με την εκπαίδευση και ανοίγουμε τη συζήτηση για το σχολείο του 21ου αιώνα.
Σας ευχαριστώ.