Με αφορμή το δελτίο τύπου της παράταξης “Αιγιάλεια Αύριο” του κ. Χρήστου Γούτου αναφορικά με τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου της πλατείας Αγίας Λαύρας στο Αίγιο, από το γραφείο του δημάρχου Αιγιαλείας κ. Δημήτρη Καλογερόπουλου ανακοινώνονται τα εξής:
“Διαβάσαμε με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της ενδελεχούς έρευνας στην οποία προχώρησε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης σχετικά με τους λόγους καθυστέρησης της ολοκλήρωσης του έργου στην Πλατεία Αγίας Λαύρας. Μόνο που σε όσα περιγράφει και «αναδεικνύει» αποκρύπτονται τόσο οι αληθινοί λόγοι των καθυστερήσεων -που δεν οφείλονται στη δημοτική αρχή- όσο και η δική του ευθύνη, ως αρχηγού παράταξης που συμμετέχει στην «ενιαία» αντιπολίτευση που συστηματικά και εμμονικά σαμποτάρει τη λειτουργία του Δήμου και καθυστερεί την εξέλιξη του τόπου μας.
Δεν δικαιολογείται ο κ. Γούτος, που είναι αρκετά έμπειρος στην αυτοδιοίκηση και έχουν ασκήσει ο ίδιος και οι συνεργάτες του εξουσία στο παρελθόν, αν δεν εντόπισε στην έρευνά του ότι όταν ένα έργο ξεκινά, προκύπτουν και διάφορα απρόβλεπτα ζητήματα και καθυστερήσεις, που στην περίπτωση της Αγίας Λαύρας έχουν ως εξής:
Το έργο ξεκίνησε τελικά να εκτελείται 140 ημερολογιακές μέρες μετά από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο, λόγω της καθυστέρησης της εκτέλεσης των προαπαιτούμενων εργασιών από τη ΔΕΔΔΗΕ που ολοκληρώθηκαν τον Ιούλιο του 2020.
Κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου επί της Ασημάκη Φωτήλα προέκυψαν απρόβλεπτα προβλήματα που επέφεραν εύλογες καθυστερήσεις για να εξευρεθούν οι καλύτερες οικονομοτεχνικές λύσεις. Τα προβλήματα αναφέρονται στους σωλήνες ύδρευσης, το δίκτυο απορροής όμβριων υδάτων, το ετοιμόρροπο κτίριο στην αρχή της Ταξιαρχών, ζητήματα του αποχετευτικού δικτύου κ.α. που δεν προβλέπονταν στη μελέτη.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου στην Πλατεία Αγίας Λαύρας προέκυψαν αρκετά προβλήματα με τα υπόγεια καλώδια ηλεκτροδότησης, την ασφάλεια των υποδομών, τις πλακοστρώσεις, τα φρεάτια, την μόνιμη κατασκευή περιπτέρου που δεν προβλέπεται η μεταφορά του επί της πλατείας, η υψομετρική διαφορά μεταξύ της ανατολικής και δυτικής πλευράς της πλατείας και γενικά πολλά ζητήματα που άνοιξαν πολύπλευρα «μέτωπα» που πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και νόμιμα, με τις ανάλογες καθυστερήσεις.
Όσον αφορά στις πολιτικές ευθύνες, για τις οποίες πολύς ντόρος γίνεται στην ανακοίνωση του κ. Γούτου, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως για τις απαραίτητες τροποποιήσεις που θα διευκόλυναν την πρόοδο του έργου, τον Δεκέμβριο του 2020 η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αιγιαλείας ψήφισε κατά πλειοψηφία σχετική εισήγηση. Η παράταξή του όμως, μαζί με τις άλλες δύο παρατάξεις της αντιπολίτευσης, προσέφυγαν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση ζητώντας την ακύρωση της απόφασης αυτής, η προσφυγή τους έγινε δεκτή κι έτσι οι απαραίτητες αλλαγές δεν μπορούν να εφαρμοστούν, κατά συνέπεια ούτε το έργο μπορεί πια να προχωρήσει. Αυτό δεν το εντόπισε στην έρευνά του;
Επίσης, θα του θυμίσουμε, γιατί ξεχνάει εύκολα, πως ο ίδιος στο πρόσφατο παρελθόν, υπερψήφισε όχι μία, όχι δύο αλλά τρεις (!) φορές μη σύννομο σχέδιο προϋπολογισμού για το 2021 που δεν συνοδευόταν από θετική εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου και γι’αυτό δεν εγκρίθηκε από την αρμόδια Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Το έπραξε μάλιστα εν γνώσει της μη νομιμότητας της απόφασής του, με αποτέλεσμα να συντελέσει σε σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα στη λειτουργία του Δήμου, που από 1η Ιουνίου 2021 δεν έχει ενεργό προϋπολογισμό με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αυτή η δυσάρεστη εξέλιξη, για την οποία εξάλλου είχαμε προειδοποιήσει την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου που πήρε συνειδητά τις τρεις επίμαχες μη σύννομες αποφάσεις, έχει μεταξύ άλλων δημιουργήσει και ζητήματα αγωνίας και ανασφάλειας στον εργολάβο του έργου, που πλέον διστάζει να προχωρήσει σε απαραίτητες προμήθειες και έξοδα, εφόσον δεν είναι σίγουρος για το αν θα συνεχίσει απρόσκοπτα η προβλεπόμενη από τη σύμβαση αποπληρωμή των εργασιών του. Ούτε αυτό εντόπισε στην έρευνά του;
Ίσως ο Δήμος Αιγιαλείας να αποτελεί τη μοναδική περίπτωση στην Ελλάδα όπου αιρετοί της αντιπολίτευσης, έχοντας την πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, λειτουργούν με ενιαίο «σχέδιο» κατά της προόδου του Δήμου τους. Κι ενώ οι ίδιοι είναι υπαίτιοι για όσες καθυστερήσεις και προβλήματα έχουν δημιουργηθεί με τη συντονισμένη δράση τους αλλά και για όσα προβλήματα θα προκύψουν στη συνέχεια (με κυριότερο αυτό της μεταφοράς και διαχείρισης των απορριμμάτων), αντί να έχουν το θάρρος να απολογηθούν στους δημότες και να αναλάβουν τις ευθύνες τους, ρίχνουν από πάνω το φταίξιμο στη δημοτική αρχή! Οποίο πολιτικό θράσος!
Για την ενημέρωση των δημοτών, ώστε να μάθουν την πραγματική αλήθεια και όχι όποια βολεύει τον επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης και τους ετερόκλητους πολιτικούς συνοδοιπόρους του, δίνουμε στη δημοσιότητα ένα λεπτομερές υπόμνημα με όλα τα στοιχεία, ώστε να μάθουν όλοι το ιστορικό και τις αιτίες των καθυστερήσεων της ολοκλήρωσης του έργου της ανάπλασης της Πλατείας Αγίας Λαύρας και των πέριξ οδών. Ελπίζουμε, δε, την επόμενη φορά που ο κ. Γούτος θα αποφασίσει να προχωρήσει σε «ενδελεχή» έρευνα, να μην «ξεχάσει» να παραδεχτεί και όσες σοβαρές ευθύνες βαρύνουν τον ίδιο. Το έργο σε κάθε περίπτωση, θα ολοκληρωθεί και θα είναι ασφαλές και σωστό, διότι η δημοτική αρχή λειτουργεί πάντα με ευθύνη και σταθερότητα για την πρόοδο του τόπου και την πολυπόθητη βελτίωση της καθημερινότητας των δημοτών.»
ΛΟΓΟΙ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΑΓ. ΛΑΥΡΑΣ
Με την υπ’ αριθ. Πρωτ. 6362/5-3-2020 Σύμβαση (ΑΔΑΜ: 20SYMV006391509 2020-03-06) ανατέθηκε στην εταιρεία με την επωνυμία «Α.Γ.Τ. ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ με δ.τ AGT CONSTRUCTIONS A.T.E.», η εκτέλεση του ΥΠΟΕΡΓΟΥ 1 «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΙΓΙΟΥ: Ενότητα 2 Πλατεία Αγ. Λαύρας και περιμετρικές οδοί και Ενότητα 3 Πλατεία Βαλφούρ και περιμετρικές οδοί», σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 83/2018 Μελέτη, με χρονοδιάγραμμα (14) μηνών, δηλαδή ημερομηνία ολοκλήρωσης την 5-5-2021.Ομως η έναρξη υλοποίησης του ανωτέρω υποέργου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την ολοκλήρωση του ΥΠΟΕΡΓΟΥ 2 “ΥΠΟΓΕΙΩΣΗ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ” για το οποίο ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΩΣ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΤΙΠΟΤΑ κατά τη μελέτη και ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ προχωρήσαμε σε σύμβαση η οποία υπογράφηκε την 7-4-2020 με την ΔΕΔΔΗΕ (αρ. πρωτ. 1834/7-4-2020) με προθεσμία ενός μηνός από την καταβολή εκ μέρους του Δήμου του κόστους της σύμβασης ήτοι των 107.735.53 €.
Το εν λόγω ποσό κατατέθηκε σε λογαριασμό της ΔΕΔΔΗΕ την 14-5-2020 σύμφωνα με την Ηλεκτρονική Πληρωμή προς Τ.τ.Ε._ EPS 1862614/14-5-2020 μετά την έκδοση του ΧΕΠ 828/11-5-2020, ήτοι στις 14-6-2021. Στην πραγματικότητα οι εργασίες της ΔΕΔΔΗΕ, δια του εργολάβου της συνεχίστηκαν έως τις 15-7-2020.
Συνεπώς η έναρξη εργασιών του ΥΠΟΕΡΓΟΥ 1, σύμφωνα με το ημερολόγιο του έργου αλλά και το τροποποιημένο χρονοδιάγραμμα που υπέβαλε η ανάδοχος AGT και αφού προηγήθηκε η ανάπτυξη του εργοταξίου έγινε την 23-7-2020, ήτοι καθυστέρηση έναρξης εργασιών κατά 140 ημέρες (λόγω έργου ΔΕΗ).
Την ανωτέρω καθυστέρηση των 140 ημερών, που δεν οφειλόταν σε υπαιτιότητα του αναδόχου και μετά από σύμφωνη γνώμη της Δ/νουσας Υπηρεσίας και την έγκριση της Διαχειριστική Αρχή της Π.Δ.Ε., ήρθε να θεραπεύσει με την υπ’ αριθ. 142/2021 (9ΕΗ3Ω6Χ-Θ4Φ) Απόφασή της, η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αιγιαλείας, χορηγώντας ισόχρονη παράταση στον ανάδοχο του έργου, την Οριακή Προθεσμία κατά τέσσερις (4) μήνες και είκοσι ημερολογιακές ημέρες (δηλαδή 140 ημέρες).
Κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου επί της Ασημάκη Φωτήλα προέκυψαν τα κάτωθι προβλήματα για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη στη μελέτη που είχε συνταχθεί κατά το παρελθόν που επέφεραν εύλογες καθυστερήσεις έως ότου να εξευρεθούν οι βέλτιστες οικονομοτεχνικές λύσεις :
1. Κατά την εκτέλεση εργασιών γενικών εκσκαφών επί της Ασημάκη Φωτήλα και μεταξύ των οδών Ταξιαρχών και Ερμού διαπιστώθηκε η όδευση σωλήνων ύδρευσης των παροδίων κτισμάτων, σε πολύ μικρό βάθος κατά μήκος και πλάτος της οδού. Παρόλο που οι εργασίες πραγματοποιούνταν μετά προσοχής παρατηρήθηκαν πολλές βλάβες που οφείλονταν κυρίως στην παλαιότητα των σωληνώσεων, αλλά και στην ακανόνιστη όδευσή τους. Προκειμένου να μην διακόπτεται η υδροδότηση της περιοχής, με το με αρ. πρωτ. 19111/31-7-2020 έγγραφο της τεχνικής Υπηρεσίας, δόθηκε η λύση της κατασκευής προσωρινού εξωτερικού δικτύου ύδρευσης μήκους 300 μ με αγωγούς πολυαιθυλενίου Φ63/10 atm μετά των μικρούλικών τους.
2. Κατά την εκτέλεση του έργου, διαπιστώθηκε ότι δεν είχε γίνει πρόβλεψη στη μελέτη του έργου, για την αποχέτευση των όμβριων υδάτων από τις υδρορροές των κτισμάτων. Προκειμένου η αποχέτευση των υδρορροών να μην παροχετεύεται απευθείας το ρείθρο, με το με αρ. πρωτ. 28210/23-10-2020 έγγραφο της τεχνικής Υπηρεσίας, δόθηκε εντολή για την κατασκευή υπόγειου δικτύου απορροής όμβριων το οποίο θα αποτελείται από αγωγό P.V.C. Φ160 – 6 atm, που θα οδεύει παράλληλα στις οικοδομικές γραμμές των κτιρίων. Ο αγωγός θα συνδεθεί με τις υφιστάμενες υδρορροές με σωλήνα κατάλληλης διατομής, ενώ μετά τη σύνδεση θα κατασκευαστεί φρεάτιο καθαρισμού. Ο συλλεκτήριος αγωγός θα παροχετευτεί στον κεντρικό αγωγό απορροής όμβριων Φ400, δια μέσω των φρεατίων υδροσυλλογής.
3. Πρόβλημα μη ύπαρξης επαρκούς διατομής αποδέκτη αποχέτευσης των όμβριων των οδών, της πλατείας, των όμορων ιδιοκτησιών καθώς και του μηχανοστασίου, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να συνδέσουμε το δίκτυο με κάποιον αγωγό από τους υπάρχοντες στο εύρος κατάληψης του έργου. Έγιναν προσπάθειες για εξεύρεση έκτακτης χρηματοδότησης του έργου απαγωγής των ομβρίων της περιοχής του έργου σε αγωγό κατάλληλης διατομής. Επισημαίνεται ότι το έργο χρηματοδοτείται από ΕΣΠΑ και δεν επιτρέπεται η αύξηση του χρηματικού αντικειμένου. Απαιτείται κατασκευή ΝΕΟΥ ΕΡΓΟΥ. Δια τούτο αποφασίστηκε η σφράγιση του υπόγειου δικτύου και επιλογή επιφανειακής απορροής των όμβριων και αποχέτευσής τους, ως πριν την κατασκευή του έργου της ανάπλασης. Και σε αυτό δρομολογήθηκε λύση επί σημερινής Δημοτικής Αρχής.
4. Πρόβλημα λόγω της ύπαρξης ετοιμόρροπου κτιρίου στη συμβολή με την οδό Ταξιαρχών που ανήκει σε κληροδότημα κοινότητας του Δήμου Αιγιαλείας. Η εκτέλεση εργασιών στην εν λόγω περιοχή κρίθηκε επικίνδυνη έως τη μερική κατεδάφισή του. Γεγονός που πραγματοποιήθηκε, στα πλαίσια της εργολαβίας «Κατεδαφίσεις επικίνδυνων κατασκευών του Δήμου Αιγιαλείας», ύστερα από την έκδοση της υπ΄ αριθμ. 199310/29-1-2021 άδειας κατεδάφισης. Οι εργασίες της μερικής κατεδάφισης και της άρσης της επικινδυνότητας, ολοκληρωθήκαν περίπου την 9-3-2021.
Κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου επί της πλατείας Αγ. Λαύρας προέκυψαν τα κάτωθι προβλήματα που επέφεραν και επιφέρουν εύλογες καθυστερήσεις, έως ότου να εξευρεθούν οι βέλτιστες οικονομοτεχνικές λύσεις,:
1. Με το υπ’ αριθ. 673/4-2-2021 έγγραφό της η ΔΕΔΔΗΕ μας ενημέρωσε ότι :
I.Η τοποθέτηση του περιπτέρου επί των οδών Γερμανού και Ασημάκη Φωτήλα είναι αδύνατη, διότι στην συγκεκριμένη θέση υπάρχει υπόγεια όδευση καλωδίου Χαμηλής Τάσης, τα οποία επιβάλλεται να βρίσκονται μόνιμα σε ελεύθερο χώρο ώστε σε περίπτωση βλάβης με την βοήθεια εκσκαφής να είναι άμεσα προσβάσιμα (δεν είχε προβλεφθεί στην μελέτη που παραλάβαμε) .
II.Οι τοποθετήσεις πράσινου και άλλων λεκανών νερού που προτείνεται στην πλατεία Λαύρας επί της Κλεομένους Οικονόμου, δεν μπορούν να βρίσκονται πάνω σε οδεύσεις υπογείων καλωδίων ανεξαρτήτου τάσεως (Μέσης ή Χαμηλής Τάσης), διότι εγείρεται σοβαρό θέμα ασφάλειας των υποδομών μας (υπήρξε υποχρεωτικά ανάγκη τροποποίησης).
III.Οι τοποθετήσεις πρασίνου και άλλων λεκανών νερού που προτείνεται στην πλατεία Λαύρας επί της οδού Ασημάκη Φωτήλα δεν μπορούν να βρίσκονται πλησίον σε υπόγεια κιβώτια διακλάδωσης (link box), διότι εγείρεται σοβαρό θέμα ασφάλειας των υποδομών μας. Τούτο έχει ως συνέπεια ότι θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές (μετακίνηση περιπτέρου, αβαθών λεκανών νερού κλπ) στα σημεία όπου έχουν υποδειχθεί από την υπηρεσία μας στην τεχνική υπηρεσία του δήμου και να υλοποιηθούν οι αλλαγές που εμφανίζονται στην επικαιροποιημένη μελέτη (δεν είχε προβλεφθεί στη μελέτη).
2. Πρόβλημα με την πλακόστρωση με μαρμαροκυβόλιθους διαστάσεων 10Χ10Χ5 στις περιοχές του έργου που βρίσκονται συγκεντρωμένα πολλά φρεάτια ηλεκτροφωτισμού, ιστοί ηλεκτροφωτισμού, φρεάτια ΔΕΔΔΗΕ, φρεάτια υδρομετρητών και παροχών άρδευσης. Επιλογή της υπηρεσίας μετά την κατασκευή επί τόπου του έργου εναλλακτικών επιλογών, κρίθηκε ως προσφορότερη οικονομο/τεχνικά και χωρίς να μεταβάλλεται το αρχιτεκτονικό σχέδιο της μελέτης η επιλογή πλάκας μαρμόρου 3 ή 5 εκ κατά περίπτωση χαραγμένων σε σχήμα κυβολίθου διαστάσεων 10Χ10.
3. Πρόβλημα, η μη ύπαρξη περιμετρικών τοιχείων από οπλισμένο σκυρόδεμα αλλά φέρουσας τοιχοποιίας, που εντοπίσθηκε μετά την καθαίρεση της πλάκας των ουρητηρίων, μας επέβαλε να αναζητήσουμε την λύση της κατασκευής ολόσωμης κατασκευής από οπλισμένο σκυρόδεμα (θεμελίωση, περιμετρικά τοιχία και πλάκα), ήτοι εκπόνηση στατικής μελέτης από τον ανάδοχο και έγκριση από την υπηρεσία μας. Με το με αρ. πρωτ. 12060/13-4-2021 έγγραφο η εταιρία υπέβαλε προς έγκριση στατική μελέτη και με το με αρ. πρωτ. 16977/21-5-2021 έγγραφο ζητήσαμε διόρθωσης επί της υποβληθείσας στατικής μελέτης.
4.Στο χώρο της πλατείας και κοντά στη συμβολή των οδών Κλεομένους Οικονόμου και Ζαϊμη, υπάρχει μόνιμη κατασκευή περιπτέρου, του οποίου η μεταφορά σε άλλη θέση στο χώρο της πλατείας δεν προβλέπεται από τη μελέτη. Το εν λόγω περίπτερο εμποδίζει την απρόσκοπτη συνέχιση της υλοποίησης του έργου (χάραξη δεξαμενής, σύμφωνα με τη μελέτη). Έπειτα από διερεύνηση ανεύρεσης άλλων θέσεων παρόμοιας επαγγελματικής αξίας, για τη μεταφορά του περιπτέρου, υποχρεώνει την υπηρεσία να προβεί σε νέα τροποποίηση της μελέτης για την χωροθέτησή του πλησίον της σημερινής θέσης του, γεγονός που επιφέρει νέα καθυστέρηση (δεν προβλεπόταν στη μελέτη).
5.Οι αβαθείς λεκάνες νερού της πλατείας Αγ. Λαύρας δεν είναι στο ίδιο υψόμετρο και επομένως η στάθμη του νερού εντός αυτών, δεν είναι στο ίδιο υψόμετρο. Συνεπώς δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν με ενιαίο αντλητικό συγκρότημα και ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου στάθμης νερού. Κρίθηκε ως αναγκαία η αναδιάταξη του σχεδιασμού των δεξαμενών, ως προς τις μηχανολογικές τους εγκαταστάσεις. Με το με αρ. πρωτ. 11443/7-4-2021 έγγραφο της Τεχνικής Υπηρεσίας, ζητήθηκε από την ανάδοχο εταιρία η εκπόνηση μελέτης εφαρμογής για την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων.
Το γεγονός ότι η πλατεία έχει κλίση κατά δύο κατευθύνσεις καθιστά την πρόσβαση στις εξέδρες απαγορευτική χωρίς τη κατασκευή σκαλοπατιών, τα οποία δεν αποτυπώνονται στη μελέτη και η πιθανή κατασκευή τους δημιουργεί επίσης κίνδυνο ατυχήματος. Η τεχνική υπηρεσία του δήμου Αιγιαλείας προσπαθεί για την εξεύρεση λύσης, που στη συνέχεια θα υποβληθεί για έγκριση στους αρμόδιους φορείς.
Τέλος, σε συνάντηση του Δημάρχου περί τα μέσα Απριλίου με τους καταστηματάρχες της Πλατείας στο Δημαρχείο, ενημερώθηκαν για τα προβλήματα και την πρόοδο του έργου. Ενημερώθηκαν για τους λόγους καθυστέρησης και εκτιμήθηκε, εφόσον δεν υπάρξουν άλλα προβλήματα, η πλατεία θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος Αυγούστου-αρχές Σεπτεμβρίου και το έργο τέλος του έτους – αρχές του 2022. Όμως από τότε, ο εργολάβος περιόρισε σημαντικά τις εργασίες, προσερχόμενος στην Τεχνική Υπηρεσία αναζητώντας απάντηση εάν ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός του Δήμου, προκειμένου αναλόγως να πράξει, όπως έλεγε.