Νέα έρευνα: Οι πολυφαινόλες του καφέ συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο του μαστού

Ποια άλλα τρόφιμα περιέχουν πολυφαινόλες

Νέα επιστημονική μελέτη φέρνει στο προσκήνιο τη σχέση της διατροφής με την πορεία του καρκίνου του μαστού, εστιάζοντας στις πολυφαινόλες, φυσικές ενώσεις που βρίσκονται σε τρόφιμα και ροφήματα όπως ο καφές, τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και το τσάι.

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο British Journal of Nutrition, παρακολούθησε 95 γυναίκες μετά τη διάγνωση καρκίνου του μαστού για κατά μέσο όρο 11,5 χρόνια. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι υψηλότερη πρόσληψη συνολικών πολυφαινολών, φαινολικών οξέων και λιγνανών συνδεόταν με χαμηλότερη θνησιμότητα από τον καρκίνο του μαστού. Τα φαινολικά οξέα συνδέθηκαν επίσης με μικρότερο κίνδυνο υποτροπής και χαμηλότερη συνολική θνησιμότητα.

Συγκεκριμένα, η υψηλότερη πρόσληψη συνολικών πολυφαινολών συνδέθηκε με περίπου 80% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο του μαστού, ενώ για τα φαινολικά οξέα και τις λιγνάνες οι αντίστοιχες συσχετίσεις ήταν περίπου 91% και 85%. Οι ερευνητές, ωστόσο, τονίζουν ότι πρόκειται για παρατηρητική μελέτη και ότι χρειάζονται μεγαλύτερες έρευνες για να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο καφές ήταν η σημαντικότερη διατροφική πηγή πολυφαινολών, φαινολικών οξέων και λιγνανών μεταξύ των συμμετεχουσών. Ο καφές είναι ιδιαίτερα πλούσιος σε φαινολικά οξέα, μεταξύ των οποίων τα χλωρογενικά οξέα.

Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι η μελέτη αποδεικνύει πως ο καφές λειτουργεί ως θεραπεία ή ότι η αυξημένη κατανάλωσή του μπορεί να αποτρέψει την επανεμφάνιση της νόσου. Οι ερευνητές εξέτασαν συνολικά την πρόσληψη πολυφαινολών μέσω της διατροφής και όχι τον καφέ ως μεμονωμένη θεραπευτική παρέμβαση.

Οι πολυφαινόλες έχουν μελετηθεί για πιθανές επιδράσεις σε μηχανισμούς που σχετίζονται με το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή. Παράλληλα, ορισμένες από αυτές μπορούν να αλληλεπιδρούν με το μικροβίωμα του εντέρου και άλλες βιολογικές οδούς.

Τα νέα αποτελέσματα προσθέτουν στοιχεία σε προηγούμενες έρευνες που έχουν εξετάσει τη σχέση των πολυφαινολών με τον καρκίνο του μαστού, χωρίς ωστόσο να δημιουργούν από μόνες τους αποδεικτική βάση για συγκεκριμένη διατροφική ή θεραπευτική σύσταση.

Το βασικό μειονέκτημα της έρευνας είναι το μικρό δείγμα των μόλις 95 γυναικών. Επιπλέον, η διατροφική πρόσληψη υπολογίστηκε μέσω ερωτηματολογίου, ενώ, όπως συμβαίνει στις παρατηρητικές μελέτες, δεν μπορεί να αποκλειστεί η επίδραση άλλων παραγόντων, όπως η θεραπεία, η σωματική δραστηριότητα, το βάρος ή συνολικά ο τρόπος ζωής.

Έτσι, το μήνυμα της μελέτης δεν είναι ότι οι γυναίκες που έχουν αντιμετωπίσει καρκίνο του μαστού πρέπει να αυξήσουν την κατανάλωση καφέ. Αντίθετα, τα ευρήματα ενισχύουν το ενδιαφέρον για ένα συνολικά ισορροπημένο διατροφικό πρότυπο, στο οποίο μπορούν να περιλαμβάνονται τρόφιμα πλούσια σε πολυφαινόλες.

Σχετικές δημοσιεύσεις